Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bedragarens bluffakturor: Falska p-böter lurade massvis svenskar

Förra hösten drabbades flera tusen svenska företag av bluffakturor.
Nu har mannen i 50-årsåldern dömts för grovt bedrägeri.

Han försökte lura tiotusentals svenskar med falska p-böter.

Men i stället för nio miljoner kronor på bankkontot blev det tre år i fängelse.

Nu har mannen i 50-årsåldern dömts för grovt bedrägeri.

– Man blir ju besviken att det finns folk som nästan har som jobb att lura andra, säger en av de som drabbats.

Förra hösten drabbades flera tusen svenska företag av bluffakturor. Fakturan på 930 kronor såg ut att komma från ett inkassoföretag, men var en falsk parkeringsbot.

370 personer/företag betalade fakturan av de cirka 10 000 som fick den, i slutet av september förra året.

Totalt betalades 343 920 kronor ut till bedragaren.

Polisen gick ut i flera medier och varnade för de falska p-böterna – och företaget sattes upp på Svensk Handels varningslista.

Nästan 200 kilo fakturor postades

Nu har en man i 50-årsåldern, hemmahörande i Bromma i västra Stockholm, dömts till tre års fängelse för grovt bedrägeri och försök till grovt bedrägeri. 

Pengarna betalades tillbaka av banken till de som lurats att betala bluffakturan.

– Den här domen är viktig eftersom den skickar en signal till personer som får bluffakturor att det kan göra stor skillnad om man anmäler den här typen av brottslighet, säger Erik Nilsson, kammaråklagare.

Nästan 200 kilo fakturor lämnades in till Postnord av mannen, och utifrån det har polis och åklagare kunnat räkna ut hur många bluffakturor det totalt handlade om. 

Sannolikt rör det sig om fler än 10 000, men i åtalet har man räknat med en god säkerhetsmarginal till den dömde mannens fördel.

Totalt betalades 343 920 kronor ut till bedragaren.

Drabbad man: "Känns för jävligt"

Brottscentralen har under onsdagen varit i kontakt med en av de som utsatts för bedragaren. Han var en av de 370 som betalade, och säger att han blivit förbannad och ledsen för det som hände.

– Jag tänkte först att man borde få en påminnelse innan man får ett brev från inkasso men bara i paniken så betalade jag. I samma stund som jag skickade i väg pengarna anade jag att något var skumt, säger han.

Efter att han betalat sökte han på företagets namn. Då kom det fram varningar att inte betala. 

Liksom åtminstone 2 179 andra polisanmälde han bedrägeriet.

– Man blir ju besviken att det finns folk som nästan har som jobb att lura andra. Det känns för jävligt.

Bluffakturor har varit ett stort problem de senaste fem, tio åren.

Så skyddar du dig

Mannen i 50-årsåldern har erkänt omständigheterna men hävdar själv att han inte hade uppsåt att skicka bluffakturor. Enligt honom hade han lurats att tro att det här var ett sätt att tjäna lättförtjänta pengar. Men mannens version motbevisas av bevisning i målet. 

Bara månader innan bluffakturorna skickades ut sökte han bland annat på ”grovt bedrägeri” och ”straff” på Google.

Jan Granqvist, gruppchef på bedrägerisektionen vid polisen i Stockholm, är en av de som ser positivt på domen.

– Det här ärendet är unikt på så sätt att vi inte behövt höra så många målsäganden, utan att åklagaren har kunnat ta sig igenom det ändå, säger han.

Bluffakturor har varit ett stort problem de senaste fem, tio åren. 

Tidigare i år ändrades därför lagen, och det nya brottet grovt fordringsbedrägeri fördes in i brottsbalken. Det kommer sannolikt göra det lättare för polisen att utreda framöver, menar Jan Granqvist. 

– Man ska vara väldigt noga med att bara betala de fakturor man ska betala. Allt annat ska du bestrida och inte betala. Annars betalar du bara till den organiserade brottsligheten, säger Jan Granqvist.

Expressen har sökt den dömde mannens advokat.

Så skyddar du dig mot bluffakturor

1: Kontrollera om företaget som skickat fakturan finns med på Svensk Handels Varningslista. Det är en lista som bland annat varnar för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder, eller för vilseledande erbjudanden och utskick.

 

2: Bestrid fakturan. Meddela företaget skriftligt att du inte kommer att betala och ara alltid kopior på brev och mejl när du bestrider fakturan.

Om du fått en vara eller tjänst utan att ha beställt något – använd den inte.

 

Källa: Jan Granqvist, polisen; Stöldskyddsföreningen; Konsumentverket

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!