FK Bromma och flicklaget 06 skulle ta sitt årliga lagfoto, men när det var dags att ta fotot så ville de göra något annorlunda.
– Vi pratade om att vi skulle ta ett coolare foto för vi konstaterade att grabbarnas lagbilder ofta såg coola och starka ut, det är ett helt annat sätt att ta kort jämfört med flickornas, säger Sofija Torebo Strindlund, som är mamma till 10-åriga Anna Strindlund som spelar i laget.
För ungefär en månad sedan tog Sofija fotona på de 15 tjejer som utgör laget.
– Vi var noga med att de skulle ha en stark hållning, mer seriösa miner och så tänkte vi på färgerna, för oftast plåtas tjejer mot en ljus brakgrund och med ett superleende.
Funkade som samlarkort
När korten var tagna insåg Sofija Torebo Strindlund att de var utmärkta att användas i ett annat syfte – nämligen som samlarkort, något som Bromma tidning var först med att uppmärksamma.
– Jag kollade ordentligt efter spelkort med kvinnliga fotbollsspelare, och fick höra att det inte ens fanns intresse för att sälja sådana. Då tänkte jag att vi gör egna.
Sagt och gjort.
Sofija kontaktade en leverantör i Kina och frågade om de kunde trycka en provkollektion med ett svenskt “professionellt team”.
– De tryckte hundra exempel per barn och vi fick dem i förra veckan. Tjejerna blev glada och så där spralliga. Någon konstaterade att vad ska man men korten till, haha.
– Det är ganska coolt eftersom det inte finns några tjejer på fotbollskorten, säger tioåriga Anna Strindlund.
"Inte tänkt på tidigare"
Tjejerna har bytt kort med varandra och gett bort till släkt och vänner.
Anna blev glad när hon fick hem sina kort, men ifrågasätter samtidigt varför det har inte gjorts tidigare.
– I Sverige pratar alla om att tjejer och killar är lika mycket värda och det är de ju, så därför undrar jag varför de inte har tänkt på att göra kort med tjejer också.
Hyllas av tränaren
Lagets tränare, Håkan Andersson, hyllar initiativet.
– Jag tror att det generellt sett är väldigt mansfokuserat i vårt samhälle och här har vi tjejer som gillar fotboll. Det här blev superbra och har ett bra budskap. Tjejidrott behöver uppmärksammas mer, säger Håkan.
Och nästa år är det dags att ta nya fotbollskort.
– Tjejerna är skitduktiga, bra lagspelare och intresserade av att spela, klart att de ska boostas som alla andra, säger Sofija Torebo Strindlund.