Bredbandsoperatör döljer fildelande

Publicerad
Uppdaterad
Kunderna till bredbandsföretaget Alltele får nu en gratis anonymiseringstjänst som döljer eventuellt fildelande.
Därmed blir också Ipredlagen verkningslös.
Bredbandsleverantören Alltele ger sina 120 000 kunder möjlighet att gratis ladda ner en avancerad anonymitetstjänst. Bakom beslutet ligger en efterfrågan från bolagets kunder.
Bolagets vd Ola Norberg räknar inte att det leder till att bolaget ska dra till sig nya kunder.
- Men jag har tagit emot hundratals mejl från kunderna och det finns en hysterisk oro därute i spåren av Ipred-debatten. Och personligen tycker jag att Ipredlagen skjuter så fel att det inte är klokt, säger Norberg till TT.

"Rätt till en privat sfär"

Han tycker att det är viktigt att kundernas integritet respekteras och företaget har, liksom flera andra operatörer, bestämt sig för att radera trafikuppgifter som kan kränka integriteten. Därmed finns inget att lämna ut om domstolen skulle kräva det i enlighet med Ipredlagen.
Men eftersom Alltele ibland samarbetar med andra operatörer kan uppgifter ändå sparas i deras register. Men med anonymiseringstjänsten skyddas ändå integriteten.
- Vi stödjer på inget sätt illegal fildelning men med den här åtgärden säkrar vi i alla fall våra kunders rätt till en privat sfär på internet intill det möjligas gräns, säger Norberg.

Sten Gustafsson/TT

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag