Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Branschen behöver fundera på varför vi inte kommit längre”

Nu berättar några av Sveriges mäktigaste mediechefer vad som behöver göras för jämställdheten.

Ledningarna för världens 100 största medieföretag domineras av män, visar en studie av Nordicom vid Göteborgs universitet.

Och i stora svenska mediebolag som Bonnier och Schibsted ser det inte bättre ut.

Deras publik – läsare, lyssnare, tittare – består i stora drag av 50 procent kvinnor och 50 procent män.

Men i styrelserummen för flera av de stora medieföretagen ser det annorlunda ut, vilket Expressen har berättat i flera artiklar. 

I både Bonnier och Schibsted är jämställdheten dessutom ännu sämre i bolagens ledningsgrupper.

Inte jämlikt i Bonniers och Schibsteds styrelse

Bonnier AB, som bland annat äger Expressen, Dagens Nyheter, Dagens industri och TV4, har bara 30 procent kvinnor i sin styrelse. 

Styrelsen i koncernens affärstidning Dagens industri – där Lotta Edling är chefredaktör – har 33 procent kvinnor, samma andel som hos koncernkollegorna Dagens Nyheter och TV4. I Expressens styrelse sitter endast 28 procent kvinnor. 

Schibsted Media Group, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har 40 procent kvinnor i styrelsen. På Aftonbladet, där Sofia Olsson Olsén är publisher, finns 43 procent kvinnor i styrelsen och Svenska Dagbladet har bara 17 procent. 

I går riktade Christina Jutterström, en av landets mest erfarna mediechefer och tidigare chefredaktör för både Dagens Nyheter och Expressen och vd för Sveriges Television, hård kritik mot Bonnier och Schibsted.

– Löjeväckande, sa Jutterström till Expressen om de förklaringar som Bonniers vd Tomas Franzén och Schibsted Medias vd Raoul Grünthal gett till ojämställdheten.

På public service-bolagen SR, SVT och UR ser det annorlunda ut. I styrelsen för SR, där Cilla Benkö är vd, är hela 64 procent kvinnor. Även SVT, med vd Hanna Stjärne, har 64 procent kvinnor i styrelsen. UR:s styrelse har 50 procent kvinnor och där tillträder snart Sofia Wadensjö Karén som vd.

Siffrorna för styrelserna är exklusive suppleanter.

Så säger flera kvinnliga mediechefer

Till dessa kvinnliga mediechefer har Expressen nu ställt frågan: 

Vad behöver man göra för att uppnå en förändring i den ojämna könsfördelningen i medieföretagen?

Lotta Edling, chefredaktör Dagens industri. Foto: OLLE SPORRONG

Lotta Edling, chefredaktör Dagens industri:

– Dels måste man bestämma sig för att det är viktigt för affären att ha jämställda ledningar och organisationer. Att ha en mix av kompetenser, kön, bakgrund och talanger på alla nivåer främjar både utveckling av produkterna, lönsamhet och internt arbetsklimat. Dels måste man aktivt och medvetet leta efter och synliggöra kvinnor. 

– Det sägs – tyvärr – fortfarande att kvinnor inte söker chefsjobb eller höga positioner om de inte anser att de uppfyller samtliga kvalifikationer medan män söker om de bara uppfyller några. För att åstadkomma en mental kollektiv förändring där krävs att både kvinnor och män ser, peppar och uppmuntrar kvinnor på alla nivåer i organisationerna, säger hon och fortsätter:

– Att många kvinnor jobbar deltid – och vill göra det – lyfts ofta fram som förklaring till lägre andel kvinnliga chefer. För en del chefsjobb kan det vara sant, men långt ifrån alla. Det är mycket man kan lösa med flexibla arbetstider, jobb hemifrån och en konstruktiv inställning till vad som ska bli gjort i stället för hur det måste göras. 

Hanna Stjärne, vd SVT. Foto: Jackeline Perez

Hanna Stjärne, vd SVT:

– Man måste arbeta långsiktigt och konsekvent. Det går aldrig att slå sig till ro. På SVT är 56 procent av cheferna kvinnor och jag är den fjärde vd:n i rad som är kvinna. Vår ledningsgrupp är helt jämställd. 

– Jämställdhet är en förutsättning för att vi ska kunna skapa innehåll som är angeläget för alla i Sverige. Jag tycker också mediebranschen som helhet behöver fundera på varför den inte kommit längre när det gäller jämställdhet, det borde vara en bransch som har förutsättningar att leda utvecklingen. 

Sofia Wadensjö Karén, tillträdande vd UR. Foto: MALIN LÖÖF

Sofia Wadensjö Karén, tillträdande vd UR:

– Alla, både män och kvinnor, måste alltid medvetandegöra dåliga strukturer, mönster och härskartekniker. Vem synliggör vem i styrelserummet? Vem bekräftar vem på det där chefsmötet? Och har vi lika höga förväntningar på chefen, oavsett kön? Här har vi alla ett ansvar. Kanske särskilt vi kvinnor som har varit chefer i några år. 

– För även om det i många medieföretag finns uttalade strategier kring att lyfta unga kvinnor till mellanchefsnivå händer uppenbarligen något när de närmar sig den absoluta företagstoppen. En kvinnlig chef som beter sig lite udda, begår ett misstag eller är svag i sitt ledarskap döms hårt – och skoningslöst. Acceptansramarna för kvinnliga chefer är helt enkelt snävare än för manliga chefer. Vi måste synliggöra – och våga vägra – dessa outtalade krav och förväntningar. Annars kan vi aldrig någonsin nå jämställdhet.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio. Foto: MATTIAS AHLM/SVERIGES RADIO

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio:

– Jag kan inte svara för vår bransch i stort, men vet av egen erfarenhet att för att nå jämställdhet och alla typer av mångfald krävs det ett långsiktigt och målmedvetet arbete. Det gläder mig att just Sveriges Radio uppmärksammats för vårt jämställdhetsarbete så sent som för något år sedan. 

– På Sveriges Radio har vi länge haft en arbetsmiljö där både kvinnor och män ges samma möjligheter och ansvar och där både kvinnor och män ser det som helt självklart att till exempel ta föräldraledigt. Det finns otroligt många kompetenta kvinnor i vår bransch och i vårt företag. Det gäller att de blir sedda och får en chans. I dag har vi 50/50 mellan kvinnor och män på chefsposition inom Sveriges Radio. 

 

LÄS MER: Medieforskarens kritik: ”Missar kompetens” 

LÄS MER: THOMAS MATTSSON: Var är kvinnorna? Mediebranschens ojämställdhet är ett problem 

LÄS MER: Jutterströms sågning av mediejättarna 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!