Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Brandman död efter "Ice bucket challenge"

Brandmannen Tony Grider, 41, från Kentucky avled efter att han skulle hjälpa några studenter vid en så kallad "Ice bucket challenge".
Foto: WKYT-TV

Brandmannen Tony Grider, 41, från Kentucky avled på lördagen efter nästan en månad på sjukhus.

Han skadades förra månaden när han skulle hjälpa några universitetsstudenter vid en så kallad "Ice bucket challenge".

– Hans familj vill uppriktigt tacka alla som har varit där för dem efter denna tragiska olycka, säger chefen på brandstationen, Kyle Smith, till CBS News.

Den 41-årige brandmannen Tony Grider skadades den 21 augusti när han skulle hjälpa studenter vid universitetet i Campbellsville att utföra en "Ice bucket challenge".

Han och en kollega stod på en brandstege för att hälla vatten över studenterna när de av misstag hamnade nära en kraftledning.

Polischefen Tim Hazlette, säger till CBS News att stegen aldrig var i kontakt med kraftledningen, men att den bar så hög spänning att elektriciteten ändå överfördes till stegen via luften. 

Flera skadades

Tony Grinder skadades allvarligt och vårdades på sjukhus under nästan en månads tid. På lördagen orkades hans kropp inte längre och han avled på Louisvilles universitetssjukhus, skriver Reuters.

Kollegan Simon Quinn kunde lämna sjukhuset i måndags. Ytterligare två brandmän skadades lindrigt vid händelsen. 

De flesta av eleverna hade redan lämnat området och inga elever skadades.

Populärt under sommaren

"Ice bucket challange" startades för att öka medvetenheten om förlamningssjukdomen ALS, samt att samla in pengar till forskningen. 

Den som blir utmanad uppmanas att välja mellan att hälla en hink med isvatten över huvudet eller donera pengar till hjärnforskningen. Många har dock valt att både hälla isvatten över huvudet och skänka pengar.

Fenomenet blev populärt i sociala medier under sommaren. I USA har kampanjen dragit in närmare 300 miljoner kronor, skriver CBS News.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.