Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bråket bakom filmen om Astrid Lindgren

Tidigare samarbete. Dokumentärfilmarna Maud Nycander och Kristina Lindström på premiären av sin hyllade film "Palme". Foto: Emil Nordin

Julhelgens stora tv-dokumentär om Astrid Lindgren började med en fajt om vem som skulle göra den. Pikant nog stod i de båda ringhörnorna Kristina Lindström och Maud Nycander, dokumentärfilmarna som tillsammans precis hade gjort hyllade filmen "Palme".

Bråket slutade i att Kristina Lindströms SVT-film vann - och Maud Nycanders projekt för Filmlance stoppades.

– Det känns som gammaldags pampvälde. SVT var tvåa på bollen, men de är större, säger Lars Blomgren på Filmlance.

Dokumentären "Astrid" i tv

Del 1 - Sorgfågel SVT1 i kväll 25 december 20.00.

Del 2 - Starkast i världen

SVT1 söndag 28 december 20.00.

Del 3 - Allas mor

SVT1 nyårsdagen, torsdag 1 januari 20.00.

SVT visar i kväll första delen av en tre timmarlång dokumentär om barnboksförfattaren Astrid Lindgren - som också skrev i Expressen - och den tid hon levde i. Bakom serien står filmaren Kristina Lindström, som tillsammans med Maud Nycander också låg bakom dokumentären "Palme", belönad med två Guldbaggar 2012. I en soffa på Filmhuset i Stockholm förklarar Kristina Lindström hur det kom sig att de två filmarna började med Astrid Lindgren-projekt samtidigt - fast på skilda håll.

– Det var verkligen en slump. Jag gick tillbaka till mitt jobb på SVT efter "Palme" och fick frågan av min chef. Och sedan hade Maud Nycander fått frågan samtidigt från det här bolaget som tyckte att det skulle vara bra med en biofilm, en dokumentär. Så från början tänkte vi, eller åtminstone jag, att vi skulle kunna samarbeta, eftersom det var olika saker, bio och tv. Men det blev inte så.

Fick inte ihop ett samarbete

Maud Nycander tycker att det är tråkigt att hon inte kunde fortsätta med sin film. Hon poängterar att hon och Kristina Lindström inte hade pratat med varandra om att göra Astrid efter Palme, även om det kan se ut så.

– Men det är egentligen inte så konstigt. Det görs en framgångsrik film om en känd svensk, då tänker man vidare i de banorna. Det är inte så unikt att det blir så, det ligger i tiden.

På frågan om de två hade bestämt sig för att inte jobba mer tillsammans svarar Kristina Lindström:

– Nej, det hade vi inte bestämt. Men vi hade inte bestämt oss för att göra något tillsammans heller. Jag förstår att det ser konstigt ut, men så var det.

Lars Blomgren, vd för Filmlance, tycker att SVT skötte den här konflikten dåligt:

– Jag älskar public service, men det här är public service när det är som sämst.

Maud Nycander gjorde först upp med Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman och bolaget Saltkråkan om deras medverkan och började arbeta med dokumentären. Sedan dök SVT upp på banan, och frågade om Saltkråkan ville samarbeta.

Karin Nyman berättar:

– Det kan vi inte, sa vi. Vi har redan förbundit oss att göra detta med Maud Nycander och satsar på det. Då ville de ändå komma och prata med oss, och till sist så visade det sig att SVT inte tänkte avstå. Då skulle det bli två olika dokumentärfilmer om Astrid.

Så långt överensstämmer bilden av vad som hänt. SVT och Filmlance träffades och försökte hitta ett sätt att samarbeta, men av olika skäl fick de inte ihop det. Och här börjar beskrivningen av konflikten att skilja sig åt.

Lars Blomgren hävdar att SVT blockerade deras tillgång till filmarkivet, och att det gjorde det omöjligt att fortsätta.

– Vi hade olika förslag, men det var liksom orörligt och dåligt samarbetsklimat. Det är jättetråkigt, tycker jag. Här har vi två av Sveriges absolut bästa dokumentärfilmare, men ingen vilja från SVT att mötas.

– SVT är enormt stora på dokumentärfilm, och har de enda arkiven i Sverige. Vi har inte råd att ha en konflikt med dem. För oss är det ingen idé att stångas med dem. Det är dessutom ett ovärdigt sätt att hantera ämnet, säger han.

SVT såg inte konkurrens

Ingemar Persson, programchef för SVT dokumentär, har en annan beskrivning av bråket. Dels hävdar han att projektet diskuterats länge på SVT, att Astrid Lindgren var överst på hans lista efter porträtten av Palme, Stenbeck och Wallenberg.

– Vi fick ett snabbt ja av programledningen, la upp planerna, kontaktade de övriga nordiska länderna och när vi pratade med Saltkråkan förstod vi att det var ett annat projekt på gång. Då tyckte vi att vi kunde slå ihop projekten, och de tyckte de också.

– Men av olika skäl kom de inte vidare, och efter midsommar förra året fick jag ett mejl att Maud Nycanders film var nedlagd.

Eftersom Filmlance ville göra en biofilm och SVT en tv-serie var det ingen konkurrens på det viset, menar Ingemar Persson.

– Men plötsligt skulle de göra en tv-serie också. Det var det aldrig tal om från början. Då finns det en karenstid för visning i Sverige på ett halvår.

Teoretiskt kan det ju betyda att SVT varje gång ett fristående filmbolag får en dokumentäridé och vill ha tillgång till arkivet kan ni sno idén och göra den själva?

– Så var det framför allt inte. Jag hade den här idén hos programledningen redan hösten innan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!