Ayhan Yagci, 23, började som pizzabud och tjänar nu miljoner som säljare. Foto: PRIVATAyhan Yagci, 23, började som pizzabud och tjänar nu miljoner som säljare. Foto: PRIVAT
Ayhan Yagci, 23, började som pizzabud och tjänar nu miljoner som säljare. Foto: PRIVAT
Foto: PER WISSING / PER WISSING GT/EXPRESSENFoto: PER WISSING / PER WISSING GT/EXPRESSEN
 Foto: PER WISSING / PER WISSING GT/EXPRESSEN

Började som pizzabud - i dag tjänar han miljoner

Publicerad

Han började som pizzabud, gick länge arbetslös – och hittade till slut rätt jobb som säljare. I dag är Ayhan Yagci, 23, god för flera miljoner, skriver Sundsvalls Tidning.

Ayhan Yagci, 23, från Sundsvall vill inspirera unga människor att tro på sig själva. Därför går han ut med berättelsen om sin egen framgång – och säger att han efter en trög start i arbetslivet nu är "Sveriges bästa säljare".

– Jag vill inspirera människor, min story kan påverka andra. Om jag kan så kan du, säger Ayhan Yagci.

– Jag vill ge andra hopp. Även om du får nej på en massa arbetsplatser där du söker jobb, ska du inte ge upp. Kriga på, till slut hittar du en plats som passar dig, säger han.

Tjänade sin första miljon

Han berättade först sin historia för hemstadens Sundsvalls Tidning, som skriver att han redan som 21-åring hade tjänat ihop sin första miljon på provisioner – och att han i dag har jobbat ihop flera miljoner.

– Jag gick ut gymnasiet med bra betyg, men hade ingen aning om vad jag ville göra. Fast jag visste att jag hade någonting i mig, säger Ayhan Yagci.

– Jag började som pizzabud i min pappas företag. Sedan sökte jag jättemånga jobb, men fick inget för jag hade för tunt CV. Jag fick nej av Telia och McDonald's, men jag tänkte att det är deras förlust, inte min.

– Jag skickade in en spontan ansökan till ett försäkringsbolag via Arbetsförmedlingens hemsida. Jag visste inget om försäkringar. Men jag kände igen mig i beskrivningen av den de sökte, säger han.

Lärde sig av den bäste

Ayhan fick jobbet som säljare på försäkringsbolaget. Och han kände direkt att han hade hamnat på rätt plats. Redan första dagen frågade han vem som var företagets bäste säljare. Inte för att tävla med denne utan för att lära sig.

– I dag vill folk alltid jämföra sig med andra. Men jag ville lära av den bäste. Jag kom en halvtimme för tidigt till jobbet varje dag för att lyssna till honom, säger Ayhan.

– Ta reda på vilka som är bäst inom ditt område och lär av dem. Det gäller att ha självförtroende. I dag är jag Sveriges bästa säljare, säger  han.

Han berättar att han som barn drömde om att bli fotbollsproffs. Men han kom aldrig längre än till division 3. Nu har han i stället funnit sig själv som säljare – och säger att alla inte kan bli fotbollsstjärnor men att alla kan hitta något som passar.

– Jag är målmedveten och mitt driv är enormt stort. Jag vill skapa förtroende och ha kul med kunden. Jag skulle gärna föreläsa om säljteknik, säger Ayhan Yagci.

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag