Så här såg Alliansens tidigare hemsida ut.
Så här såg Alliansens tidigare hemsida ut.

Borgerliga alliansen släpper Sverige

Publicerad
Med en ny hemsida och ny orange logotyp går den borgerliga alliansen in i valrörelsen.
Ordet Sverige försvann på vägen.
- Skiftet från Allians för Sverige till Alliansen markerar att det är något mycket mer beständigt, sade Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann när han och de tre övriga allianspartiernas partisekreterare presenterade den borgerliga alliansens nya "uttryck" och utgångspunkter inför valet den 19 september i höst.
Medan det borgerliga allianssamarbetet, när det lanserades inför valet 2006, var något nytt handlar det nu om att berätta om och föra vidare något etablerat.
- Den stora utmaningen blir att vi måste tala om framtiden och inte bara skryta om vad vi har gjort, sade Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag.

Attacker mot V

Av den inriktning som de fyra pekade ut för valrörelsen verkar det uppenbart att Vänsterpartiet blir ett favoritmål för borgerliga attacker.
- Alla ska med, men bara Lars Ohly vet vart det bär, sade Ullenhag i fråga omvar den rödgröna politiken kommer att landa när förhandlingarna är klara.
Centerkollegan Anders Flanking listade jobb, stabila finanser, välfärd och klimat som fyra viktiga frågor, där det är tydligt att de fyra borgerliga partiernas samlade politik står i bjärt kontrast till den rödgröna S-V-MP-konstellationens linje.
- I välfärden är det kvalitet eller tillbaka till flum och väntetider det gäller, sade Flanking.

Mer samarbete

Kristdemokraternas partisekreterare Lennart Sjögren beskriver den gemensamma hemsidan, ett svar på de rödgrönas redan lanserade sida, som en ny möjlighet att möta så många som möjligt av väljarna och att samla alliansens kommunikation.
De fyra partierna betonar att de mer än någon gång tidigare kommer att arbeta tillsammans inför valet, också under våren.

Lars Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag