Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Borde ha lagats
för länge sedan"

En trasig spårväxel som borde ha lagats för länge sedan. Det var vad som låg bakom tågurspårningen i natt enligt fackförbundet Seko - som går till hårt angrepp mot trafikverket.

– Tyvärr är det så att man ska vara orolig som tågresenär. Nästa gång är det inte ett godståg med brev och paket som spårar ur, då är det människor ombord, säger Johnny Nadérus, vice ordförande på fackförbundet Seko i Stockholm, till Expressen.

Är du orolig när du åker tåg?

Under natten till tisdagen spårade ett godståg ur mellan Huddinge och Stuvsta vilket orsakar stora förseningar i tågtrafiken under hela veckan.

Nu uppger fackförbundet Sekos Stockholmsavdelning att urspårningen berodde på en trasig spårväxel som borde ha lagats för länge sedan. På Facebook har fackförbundet publicerat flera bilder på spåren som ska ha rostat sönder. Något som medlemmar till företaget påpekade för trafikverket redan vid lucia.

– Det finns två alternativ. Det som är troligt är att man gjort en inspektion och inte åtgärdat en beställning av reparation. Det andra alternativet, som vore riktigt tragiskt, är att spåret inte ens har inspekterats, säger Johnny Nadérus, vice ordförande på fackförbundet Seko i Stockholm, till Expressen.

"Har rostat ihop"

Enligt Nadérus gjorde entreprenören Infranord en inspektion av spåret kring lucia. Då hittades två lösa bultar vid spårväxeln och bedömningen var att felet måste åtgärdas inom en månad. Men nattens urspårning berodde inte på bultarna, menar Seko som pekar på en helt sönderkörd och ihoprostad spårväxel. Något som Nadérus anser att trafikverket borde ha upptäckt.

– Underhållet har rostat ihop. Pengarna räcker inte till för underhåll och de pengar regeringen skickar till trafikverket hamnar i deras byråkrati. Det är en skandal.

Kan innebära stora risker

Seko menar att det med största sannolikhet är rälssprickor och rostangrepp som ligger bakom urspårningen. Fackförbundet anser att ett effektivt spårunderhåll kräver att trafikverket själva ansvarar och utför underhållet. I dag läggs arbetet ut på entreprenörer.

– Tyvärr är det så att man ska vara orolig som tågresenär. Nästa gång är det inte ett godståg med brev och paket som spårar ur, då är det människor ombord, säger Nadérus.

Enligt SVT fanns det flera kända fel på rälsen där tåget spårade ur. Växeln har haft problem hela 43 gånger sedan 2008.

2008 slog en besiktningsman larm om att gruset under rälsen måste fyllas på inom tre månader. Gruset är fortfarande inte beställt, enligt SVT.

Trafikverket: "Väldigt olyckligt"

Tomas Borg, sektionschef för underhåll på trafikverket, menar att rälsen har säkerhetsbesiktigats flera gånger i år. Han vill inte kommentera Sekos uppgifter utan hänvisar till den utredning som just nu genomförs.

– De här skadorna på bilderna visar skador efter urspårningen. Jag vet inte vad Seko får sina uppgifter ifrån, men det går inte att säga vad som uppkommit nu och inte. Att det skett två olyckor på kort tid är väldigt olyckligt, men jag vet inte vad det beror på, säger Tomas Borg till Expressen.

Men varför tror du att det skett två olyckor på kort tid?

– Det är jättesvårt att sia om varför det blir så här. Jag har inte sett den första utredningen och det är jättesvårt att säga vad som orsakade den här urspårningen. Det är för tätt inpå.

Är det osäkert att åka tåg kring Stockholm i dag?

– Nej, jag vill verkligen poängtera att trafikverket sätter säkerheten främst.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.