Bomullen i H&M:s kläder har plockats av barn. Foto: Nils Petter Nilsson
Bomullen i H&M:s kläder har plockats av barn. Foto: Nils Petter Nilsson

Bomull från barnarbete i H&M:s kläder

Publicerad
Uppdaterad
Klädjätten H&M tar avstånd från barnarbete.
Men bomullen i deras kläder har plockats av barn.
Det avslöjar SVT-programmet "Agenda" på söndagskvällen.

Enligt människorättsorganisationer tvingas runt 450 000 barn i Uzbekistan att jobba på bomullsfälten i stället för att gå i skolan.
Bomullen de plockar hamnar i våra garderober.
I söndagens ”Agenda” i SVT avslöjas att klädkedjan H&M köper in bomullen - trots att de tydligt säger sig ta avstånd från barnarbete. Det uppger SVT Text.

Borås Wäfveri har också bomullen

Bomullen fraktas från Uzbekistan till Bangladesh, och därifrån vidare till klädjättens butiker. På vägen blandas den ofta upp och därför är det svårt att veta hur mycket av materialet i kläderna från H&M som är framställt av barn.
Också Borås Wäfveri, som tillverkar kläder för flera svenska kedjor, använder sig av bomullen, uppger SVT.
H&M:s pressinformatör Katarina Kempe säger till Expressen.se. att det inte är någon nyhet att det förekommer barnarbete i textilindustrin.
- Vi accepterar inte barnarbete hos våra leverantörer  och vill inte att det ska förekomma någonstans i förädlingskedjan. Andra aktörer får vi försöka påverka på annat sätt, och det gör vi sedan länge och tillsammans med andra företag, säger hon.
Lisa Jannerling
Lisa Jannerling

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag