Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kände till problemen – ett år innan krascherna

Boeing får skulden för flygkraschen i Etiopien.
Bilder från platsen där en Boeing 737 Max kraschade i Etiopien i mars.Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: STRINGER / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Flygplanstillverkaren Boeing kände till att ett varningssystem i deras 737 Max-modell inte fungerade ordentligt ett år innan kraschen i Indonesien i oktober 2018, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I mars i år kraschade ännu ett flygplan av samma modell i Etiopien.

Boeing började leverera 737 Max-flygplan 2017. Då trodde företaget att ett varningsljus i cockpiten var standard för alla plan. Men några månader in på året insåg Boeing-anställda att ljuset var en funktion som flygbolagen behövde betala extra för.

Varningsljuset meddelar piloterna om en sensor som mäter flygplansnosens vinkel sett till luftflödet skickar olika signaler.

Men bara 20 procent av bolagen som hade köpt in 737 Max-flygplan i sina flottor hade köpt det här varningsljuset.

Inga plan hade varningsljuset

I oktober i fjol kraschade ett Lion Air-plan i Indonesien. 189 personer dog.

Fem månader senare kraschade ett Ethipioan Air plan i Etiopien. 149 personer dog.

Inget av dessa plan hade varningsljuset, vilket i minst ett fall ledde till att planet aktiverade en automatisk mjukvara som tvingade det att störtdyka ner till marken, skriver New York Times som citerar utredningarna av krascherna.

I pressmeddelandet som Boeing skickade ut på söndagskvällen skriver man att man sa till den amerikanska flygplanssäkerhetsmyndigheten FAA efter olyckan i Indonesien att man hade kännedom om situationen med varningsljuset.

Gjorde utredning 2017

När Boeing gjorde en utredning om varningsljuset 2017 kom man fram till att frånvaron av det ”inte negativt påverkade flygsäkerheten eller -funktionen.”

Efter krascherna med sammanlagt 346 dödsfall slutade flera flygbolag att flyga med 737 Max-modellen.