Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

”Blue monday” – därför är det här årets deppigaste dag

Begreppet kritiseras av myntaren själv
Foto: Petr David Josek / AP TT NYHETSBYRÅN
”Blue monday” sker den tredje måndagen i januari varje år.
Foto: Shutterstock

Årets deppigaste dag slår till en gång om året och det är i dag. Men i själva verket är det bara pseudoveteskapligt begrepp myntat under en PR-kupp. 

Den tredje måndagen i januari markerar årets mest deprimerande dag, även känt som ”Blue monday”. Enligt teorin har det att göra med att vi känner oss frusna, fattiga och usla för att vi inte lyckats hålla våra nyårslöften. 

Begreppet ”Blue monday” myntades av psykologen Cliff Arnall, som utvecklade en matematisk formel för att förklara varför detta är årets deppigaste dag. 

Arnalls formel har dock avfärdats som fejk och han har själv erkänt att det är pseudovetenskap. 

I själva verket handlar det hela en om PR-kupp av det numera nedlagda resbolaget Sky Travel.

I en intervju med The Telegraph från 2013 berättar Arnall att resbolaget bad honom klura ut vilken dag som är bäst att boka en sommarsemester. 

– Jag reflekterade på vad tusentals människor berättat för mig under stress- och glädjeworkshops och dessa faktorer pekade på den tredje måndagen i januari som särskilt deprimerande, säger Arnall.

En självuppfyllande profetia

Han tillägger att konceptet inte varit särskilt hjälpsamt och beskriver ”Blue monday” som självuppfyllande profetia. 

Andra menar att ”Blue monday” kan ha en negativ inverkan på de som lider av psykisk ohälsa dagligen.

– Genom att framföra att alla människor kan känna sig deprimerade under en och samma dag, riskerar vi att förminska upplevelserna hos de som lever med en allvarlig sjukdom, säger Stephen Buckley, informationschef på välgörenheten Mind, till The Independent.

MÅR DU DÅLIGT? HIT KAN DU VÄNDA DIG

Är du närstående: Ta alltid självmordstankar eller planer på allvar. Bevara lugnet, men vidta åtgärder.

Prata och våga lyssna. Uttryck din oro och ställ frågor. Ge konkreta exempel på varför du tror att det finns en självmordsrisk. Visa empati och döm aldrig. Men vidhåll att alla har ett eget ansvar för sina handlingar.

En självmordsnära person behöver träffa någon från psykiatrin på en gång. Ring 112 eller åk till en akutmottagning. Om möjligt – lämna inte personen ensam.

Självmord är ofta impulshandlingar. Självmordsnära människor är ofta ambivalenta in i det sista. Det går att påverka dem. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre.


Ring alltid 112 om läget är akut.


BRIS vuxentelefon: 077-150 50 50.


BRIS – Barnens hjälptelefon Tel: 116 111.
www.bris.se


Självmordslinjen: 90 101, chatt.mind.se.


Jourhavande präst: Nås via 112.


Föräldratelefon: 020-85 20 00.


Jourhavande kompis: 020-22 24 44.


Spes (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd): spes.nu.

Telefonjouren: 08-34 58 73.


Källor: mind.se och www.spesistockholm.se.


Stor studie: Många blir psykiskt sjuka efter covid-19

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.