Bloggaren: "Alla män vill se 12-åriga pojkar"

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Anders Tempelmans blogginlägg delas friskt på Facebook.
Foto: Bertrand Rindoff Petroff/French Select via Getty Images

Hur kommer det sig att modeföretag använder sig av bilder på barn för att sälja kläder till vuxna kvinnor?

Anders Tempelmans blogginlägg "Nytänk i modeindustrin" hyllas stort och har delats över 4 600 gånger på Facebook.

– Det är tusentals som är inne och läser och jag har fått enormt många kommentarer, säger Tempelman till Expressen.

Han har spelat frisbeegolf med påven och fått ett hembesök av USA:s president Barack Obama.

I sin blogg reser manusförfattaren och copywritern Anders Tempelman världen runt och fabulerar in sig själv i olika situationer och sammanhang för att till exempel uppmärksamma ett problem eller belysa en fråga.

Hittills har bloggen följts och varit uppskattad av en liten, men lojal läsekrets. Men under onsdagen sköt den i höjden rejält, hyllades stort och fick över 3 600 delningar på Facebook.

– Det är tusentals som är inne och läser och jag har fått enormt många kommentarer, berättar Tempelman för Expressen.

"Pinnsmala pojkar"

Anledningen till uppmärksamheten? Tempelman blir i bloggen inbjuden till ett modehus för att hålla ett föredrag för deras ledningsgrupp om män och manlighet. Företaget har i årtionden kämpat med att försöka få män att bli mer modeintresserade, ett problem som de hoppas att Tempelman har en lösning på.

Men stämningen i rummet blir snabbt väldigt upprörd. Tempelman berättar nämligen att alla män vill se 12-åriga pojkar.

"Äldre män relaterar till unga, beniga pojkar eftersom alla män tycker om att påminnas om och idealisera sina förlorade barnkroppar. Som spröda porslingsdockor", säger han på scenen, och fortsätter:

"Jag pratar om pinnsmala pojkar med klädsamma ätstörningar, missbruk, självskadebeteenden eller något annat".

Visar upp bilder

Utläggningen får företagets vd att ställa sig upp och skälla ut Tempelman.

"Du målar ju upp något som kommer få oss att framstå som rena rama pedofilnätverket. Hur fan skulle det se ut om vår kollektion för män marknadsfördes med BARN, sjuka barn till och med?", skriker vd:n.

Tempelman svarar: "Ja". Sedan startar han ett bildspel med företagets egna bilder från höstens kollektion för kvinnor.

"Hur skulle det se ut?".

"Otroligt tunna argument"

Det svaret har gjort att inlägget "Nytänk i modeindustrin" har fått ytterligare 1 200 Facebook-delningar sedan den här artikeln började skrivas.

– Jag har jobbat i reklambranschen i över 20 år. Många möten, som till exempel det här, är snubblande nära sanningen. Man lutar sig mot otroligt tunna argument för att legitimera sitt sätt att jobba, säger Tempelman till Expressen.

Han är närmast chockad över att inlägget har fått så stor spridning, men tror att det kan förklaras av att han skriver om ett ämne som berör många.

– Man ställer sig frågan hur det kommer sig att modeindustrin, som har till avsikt att sälja kläder till vuxna kvinnor, använder sig utav barn som modeller. Och om det nu skulle vara så fruktansvärt effektivt, varför tillämpar man inte det synsättet på saker som ska säljas till vuxna män?, säger han.

Blir det fler inlägg om samma ämne nu? 

– Nja, det blir i alla fall ett nytt inlägg nästa vecka om någonting annat. Men vi får se hur det blir i framtiden, jag jobbar på som vanligt och har en bok och en långfilm att skriva klart också.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.