Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Blixtkampanj på Facebook mot Löfven

UNDER ATTACK. Moderaterna lanserar, lagom till kvällens tv-debatt, en "blixtkampanj" mot Stefan Löfven. Foto: Cornelia Nordström

I dag - samma dag som partiledardebatten i SVT:s "Agenda" - lanserar Reinfeldt en "blixtkampanj" mot Stefan Löfven.

Moderaterna försöker nu få sina medlemmar att byta ut sin profilbild på Facebook.

Man riktar sig mot ungdomar, med budskapet att Socialdemokraterna vill göra det svårare för dem att få jobb.

- De kanske borde ägna sig åt att få ner ungdomsarbetslösheten i stället för att kampanja, säger S-partisekreteraren Carin Jämtin.

TAKTIKSPELET HAR BÖRJAT

Efter att regeringen lagt sin höstbudget och Socialdemokraterna presenterat sin skuggbudget börjar taktiken för att smutskasta de politiska motståndarna bli allt mer tydlig.

 

ALLIANSEN

Ungdomsskatt

Regeringen kör stenhårt på vad de kallar för ”ungdomsskatten”, alltså att Socialdemokraterna vill ta bort halveringen av arbetsgivaravgifterna för företag som anställer ungdomar under 26. Moderaterna lanserar i dag en kampanj på ämnet och kommer att lyfta det i kvällens debatt.

 

Juholtspöket

Alliansen har börjat lyfta fram Håkan Juholt allt mer i sin retorik när de pratar om Socialdemokraternas politik. Budskapet är att Löfvens politik är likadan som Juholts. På det sättet vill man förknippa Stefan Löfven med ett namn som har lågt förtroende hos väljarna.

 

Bubblan

Förväntningarna har varit stora på Stefan Löfven sedan han tillträdde, som fram till skuggbudgeten valt att inte lämna särskilt många konkreta politiska besked. Nu när skuggbudgeten lagts fram tar alliansen alla chanser att säga att bubblan som Löfven blåst upp har spruckit.

 

SOCIALDEMOKRATERNA

Ordning på finanserna

När alliansen vann valet 2006 gjorde de det genom att oblygt kidnappa jobbfrågan av Socialdemokraterna och göra den till sin egen. Under krisen har regeringen vunnit på att framstå som det ekonomiskt ansvarstagande alternativet. Socialdemokraterna gör nu allt för att kidnappa den frågan.

Under budgetdebatterna har Socialdemokraternas skuggfinansminister Magdalena Andersson och andra ledande socialdemokrater anklagat Anders Borg och regeringen för att slarva med finanserna och bryta mot det budgetpolitiska ramverket. En del i den taktiken var att använda sig av ett lägre reformutrymme än regeringen i sin skuggbudget, för att framstå som mer ansvarstagande.

I dag samlas regeringen och oppositionen i tv-huset på Gärdet i Stockholm för att delta i partiledardebatten i SVT:s "Agenda".

Expressen kan i dag berätta att Moderaterna - medvetet på samma dag som partiledardebatten - lanserar vad de själva kallar för en "blixtkampanj".

Målgruppen är unga och tanken är man ska nå dem på sociala medier som Facebook och Twitter.

"Vi kommer nu att ta fajten"

Moderaternas nya reklamkampanj på sociala medier. Moderaterna uppmanar nu tusentals medlemmar i partiet att byta ut sina profilbilder på Facebook - mot kampanjbilder med budskapet att Socialdemokraterna vill göra det dyrare att anställa unga.

På kampanjbilderna, en stor som är anpassad för den större profilbilden på Facebook och en liten för den mindre profilbilden, står det:

"Hej du under 26. Vi tänker såhär: Det är bra om det är lättare för dig att få ett jobb. Det finns de som tänker tvärtom. Socialdemokraterna vill fördubbla arbetsgivaravgiften för unga. Det gör det mycket dyrare att anställa dig under 26 år. Vi tycker att alla jobb behövs. Vad tycker du?".

- Vi kommer nu ta fajten om ungdomsjobben. Då försöker vi med full kraft bedriva en kampanj även i sociala medier. Nu har vi för första gången tagit fram kampanjmaterial som är helt utformat för Facebook och Twitter, säger Moderaternas partisekreterare Kent Persson.

Jämtin inte imponerad

Men Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin är inte imponerad.

- De får göra vilka kampanjer de vill, men det är viktigare att de tar tag i verkligheten, som är deras största fiende. Ungdomsarbetslösheten är jättehög och har ökat under deras regeringsperiod. Då borde de ägna sig åt det i stället.

Brit Stakston, expert på sociala medier och författare till boken "Politik 2.0: konsten att använda sociala medier", tror inte att profilsidorna på Facebook lockar till sig särskilt många väljare.

Hon undrar också hur många som verkligen kommer byta ut sin profilbild.

- Om det finns en möjlighet att byta ut sin egen avatar-bild, då pratar vi om extremt initierade personer i den här kampanjen, för det gör man ju inte hursomhelst, säger Stakston.

Vid 20.00 i kväll direktsänds partiledardebatten i "Agenda" i SVT2.

Expressen.se rapporterar direkt.