Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bli kvitt din artrossmärta – här är råden som hjälper

Artros är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar, som drabbar nära en miljon människor. Men det finns hjälp att få.Foto: shutterstock
Leif Dahlberg är seniorprofessor i ortopedi vid Lunds universitet.Foto: Pressbild / Joint Academy

Nära en miljon svenskar lider av sjukdomen artros. 

Många lever under lång tid med smärtorna i knän, höfter och rygg. 

Men det finns sätt att bli av med onda. 

– Många upplever att de blir helt smärtfria efter rätt behandling, säger artrosexperten Leif Dahlberg. 

Artros är en av Sveriges vanligaste folksjukdomar och uppstår ofta i knä- och höftleder. Uppfattningen har länge varit att sjukdomen främst drabbar personer över 70 år, men faktum är att den ofta kommer smygande mycket tidigare än så. 

– Många får besvär redan i 40-årsåldern men får vänta i 10-20 år på en diagnos eftersom sjukdomen inte går att upptäcka med hjälp av röntgen i ett tidigt skede, säger Leif Dahlberg, seniorprofessor i ortopedi vid Lunds universitet. 

Därför drabbas vissa

Sjukvården har sakta börjat förstå detta dilemma, enligt Dahlberg, och numera diagnostiseras patienter i stället utifrån sina symtom. 

– Stelhet är det vanligaste. Det brukar också göra ont när man rör på sig eller på andra sätt belastar leden. 

Man kan inte säga helt säkert varför en person drabbas av artros men det finns mer sannolika bakomliggande orsaker. 

– Leder trivs inte med att bli överbelastade. Det kan de bli om du väger för mycket eller om du råkat ut för en skada. Eller för att kroppen är byggd på ett speciellt sätt, säger Leif Dahlberg. 

10 minuter varje dag

För att minska ledsmärtorna så är sjukvården numera överens om att träning det bästa receptet. När musklerna stärks så kan de bära upp mycket av den belastning som annars hamnar rakt genom leden. 

– Det handlar inte om att bli någon hurtbulle, utan att förstå att lite men regelbunden träning gör skillnad. Det räcker med 10-15 minuter, men man ska göra det varje dag. 

Men man kanske inte är så sugen på att träna om man har ont? 

– I dag vet vi att det inte är farligt att träna med smärta. Är man akut sjuk och har feber så vilar man så klart, men de kroniska besvären ska inte vilas bort. 

Operation inte rätt för alla

Det finns ingen ideal träningsplan att följa vid artros. Tre fjärdedelar upplever dock att smärtan lättar efter 6-12 veckor av varierad och regelbunden träning, enligt Leif Dahlberg. 

Inget läkemedel har än så länge kunnat bota sjukdomen men, förutom träning, så kan smärtorna lindras eller försvinna med hjälp av operation. I dag får cirka 20 procent av de som söker vård för artros lägga sig på operationsbordet. 

– En operation kan hjälpa men det är inte ett alternativ för alla. Dels för att det inte alltid gör skillnad, men också för att många inte vill utsätta sig för risken. Kostnaderna och pressen på vården skulle dessutom bli för stora, säger Leif Dahlberg och tillägger: 

– Börja alltid med träningen. Hjälper inte det så kan man gå vidare med andra alternativ. 

Så blir du kvitt smärtan

Leif Dahlbergs bästa tips för att bli av med artrosvärken: 

 

1. Kom i gång på rätt sätt. Börja med att söka upp en sjukgymnast eller fysioterapeut. De kan hjälpa dig med vad du kan göra och hur du ska träna för att slippa ha ont. 

2. Var inte rädd för att det för ont. För 20-30 år sedan hävdade läkarvetenskapen att man skulle vila bort smärta så fort man hade ont, men i dag vet vi att det inte är farligt att det gör lite ont. Försök träna trots smärtan, om den inte är outhärdlig. 

3. Kolla mindre på vågen. Övervikt ökar risken för artros men att banta är inte rätt råd att ge. De som är överviktiga vet redan att det är bra att gå ner i vikt och har försökt det tidigare. Börja träna i stället, det leder ofta till en hälsosammare livsstil överlag.  

4. Avlasta. Köp ett par bra, stötdämpande skor. Det är också bra att använda stavar när man är ute och går. Kryckor är också ett alternativ som avlastar lederna. 

5. Välj vattenträning. Om man vill börja röra sig och har stora besvär eller hög vikt så är det bra att börja i vattnet. Det är otroligt skonsamt för hela kroppen.

6. Träna regelbundet. Man behöver inte göra så himla mycket men man ska göra det varaktigt. Det räcker med 10-15 minuter om dagen under en längre period. Variera mellan styrka, rörlighet och balans.