Per-Erik Jonsson, 63, blev medvetslös på Ryanair-planet - då erbjöds han en macka. Foto: Privat
Per-Erik Jonsson, 63, blev medvetslös på Ryanair-planet - då erbjöds han en macka. Foto: Privat

Blev medvetslös på Ryanair-plan - erbjöds en macka

Publicerad
Uppdaterad
Per-Erik Jonsson, 63, saknade puls och blev medvetslös när han satt på flygplanet hem från London.
Ryanairs personal erbjöd honom en macka - men larmade inte ambulans, enligt styvdottern Billie Appleton.
- Läkarna sade att han kunde ha dött, säger hon.
Per-Erik Jonsson och hans familj var på väg hem till Södertälje den sista juli när han plötsligt slutade andas. Pulsen slog inte och han förlorade medvetandet.
Styvdottern, som är undersköterska, reagerade direkt.
– Jag slog honom över bröstkorgen med en knuten näve, skrek efter syrgas och läkare, säger Billie Appleton.
Per-Erik var inte kontaktbar under cirka en minut.

Fick en macka

En kvinna kom fram och sade att hon var läkare, men då hade Per-Erik redan återfått medvetandet.
– Kvinnan sade att det kanske var blodtrycksfall. Kabinpersonalen gav min styvfar en macka och en dricka. Jag sade till min mor att det där antingen var en stroke eller något med hjärtat.
Kvinnan som hade utgett sig för att vara läkare, satte sig, men kom tillbaka efter en stund. Hon höll med om att det kunde vara en hjärtattack och sade att Per-Erik borde uppsöka vårdcentralen.
När familjen gick av planet väntade ingen ambulans. Däremot hade kabinpersonalen varit mycket noga med att se till att familjen betalade för smörgåsen.

Opererade in pacemaker

Familjen körde genast Per-Erik till akuten. Han hade hjärtflimmer, ett blodtryck på 180 och hjärtat fick inte tillräckligt med syre. På fredagsmorgonen opererade läkarna in en pacemaker.
– Läkarna sade att han kunde ha dött om jag inte hade slagit till hjärtat på planet. Troligen fick han hjärtstillestånd, på grund av det låga trycket i kabinen.
Efteråt ringde Billie Appleton flygledartornet på Skavsta och frågade om de hade fått in något sjuklarm.
– Det hade de inte.

Kräver ursäkt

Nu tänker familjen ta kontakt med en advokat, för att få en ursäkt från Ryanair.
– Personalen har inte erbjudit honom tillräckligt med hjälp. De har i princip struntat i det här.
Ryanair hävdar dock att bolaget både erbjudit sig att larma ambulans och landa vid närmaste flygplats:
– Enligt riktlinjerna för sådana här fall föreslog Ryanairs kabinpersonal att landa vid närmaste flygplats eller att ha en ambulans vid ankomsten till Skavsta, så att passageraren kunde få medicinsk behandling. Men passagerarens följeslagare, som identifierade sig som sjuksköterska, avböjde erbjudandet, säger Ryanair i en kommentar enligt The Daily Mail.
Expressen.se har sökt Ryanair för en kommentar, men inte lyckats.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag