"Tycker det är bedrägeri". Birgitte Hedman upptäckte att telebolaget Fastcoms vilselett hennes 79-åriga mamma. Foto: Privat
"Tycker det är bedrägeri". Birgitte Hedman upptäckte att telebolaget Fastcoms vilselett hennes 79-åriga mamma. Foto: Privat

Birgittes mamma, 79, tappade mobilen – då upptäcktes telebolagets trick

Publicerad

Birgitte Hedmans mamma Gertrud, 79, tappade mobilen i golvet.

Då upptäcktes att hennes abonnemang var bytt.

– Hon betalar dubbelt så mycket som förr. Hur kan de göra så här mot en gammal människa, frågar sig Birgitte.

Birgitte Hedman, från Luleå, köpte en ny telefon till sin 79-åriga mamma Gertrud när den gamla hade åkt i golvet. 

Vid kontakt med Telia fick hon beskedet att abonnemanget var bytt – till ett 24 månader långt avtal med det hårt kritiserade telebolaget Fastcom i Helsingborg.

– Hon ska alltså ha bytt redan i mitten av oktober, men hon säger att hon inte har något minne av det. Mamma är 79 år och änka sedan tre år tillbaka. Hon börjar bli lite dement, och det går att styra henne hur lätt som helst, berättar Birgitte.

 

I en dom mot telebolaget Fastcom poängteras att det "är försvårande att äldre konsumenter har utsatts".Foto: / SHUTTERSTOCK

Samma vecka som 79-åringen övertalades att byta abonnemang till ett som kostar henne dubbelt så mycket som det gamla kom en dom mot Fastcom i Patent- och Marknadsdomstolen. Den gällde vilseledande och felaktig information.

Anmälningar mot Fastcom

Telebolaget hade bland annat kontaktat konsumenter trots att de finns i spärregistret Nix, fått det att framstå som om de ringde från konsumentens befintliga operatör och inte informerat om rätten att ångra sig. 

Fastcom hade på kort tid dragit på sig en stor mängd anmälningar till Konsumentverket.

 

LÄS OCKSÅ: Bankens varning till äldre: "Lägg på direkt"

 

Fastcom förbjöds att fortsätta på det viset, och för varje av dessa punkter som företaget bryter mot i fortsättningen blir straffet böter på en miljon kronor. Domen omfattar också en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor.

Där står också: "Det är försvårande att äldre konsumenter har utsatts för dessa otillbörliga marknadsföringsåtgärder".

"Tycker det är bedrägeri"

– Jag tycker att det är bedrägeri att lura på gamla människor dyra och dåliga abonnemang, säger Birgitte Hedman.

– Jag är nog bekymrad över hennes ekonomi som det är. Och nu ska hon in på en stor operation och är beroende av telefonen.

 

LÄS OCKSÅ: Konsumentombudsmannen stämmer Fastcom

 

Birgitte Hedman har vid två tillfällen ring Fastcoms kundtjänst för att reda ut hur det här har gått till och hur hennes mamma ska komma ur det tvååriga avtalet. Hon har bara fått beskedet att det inte går.

"Man ska inte betala"

När Expressen tar kontakt med Fastcom blir svaret att kunden är välkommen att ringa kundtjänst "så lovar vi att titta på ärendet och hitta en snabb lösning".

På frågan om om hur Fastcom har förbättrat försäljningsmetoderna sedan domen i höstas blir svaret: ”Vår målsättning är att varje kund ska vara nöjd hos oss och när det dyker upp ett ärende så hanterar vi det snabbt och smidigt”.

Birgitte Hedman tänker bestrida betalningen, och anmäla fallet till Konsumentverket. Carolina Andersson, processråd vid Konsumentverket, säger att det är rätt. Man ska inte betala om det inte finns ett avtal.

– Inte ens om de hotar med Kronofogden. Det är upp till företaget att bevisa att det finns ett avtal och ta det till domstol. Det har vi inte sett än, säger hon.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag