Personuppgiftspolicy

i linje med alliansen"

Carl Bildt.
Foto: Oli Scarff

Utrikesministern sade i dag att han vill att Sverige ska fortsätta sälja vapen till Saudiarabien.

Folkpartiet och Kristdemokraterna kräver i stället att ett demokratikriterium införs för vapenexporten.

– Carl Bildts uttalande går inte i linje med övriga alliansen, säger KD:s utrikespolitiska talesperson Desirée Pethrus.

Enligt dagens riktlinjer får Sverige inte exportera vapen till länder som grovt kränker mänskliga rättigheter. Men inga regler finns om att Sverige inte får sälja vapen till diktaturer. Regeringen håller på att tillsätta en utredning om att skärpa kontrollen över vapenexport till icke-demokratiska stater.

– Hela alliansen står bakom den utredning som ska se över reglerna och KD hoppas på en skärpning av lagen, säger Desirée Pethrus till Expressen.se.

"Får stå för själv"

KD ställer ihop med FP krav på ett demokratikriterium för vapenexporten. De andra allianspartierna M och C ställer sig bakom att frågan utreds.

– Carl Bildts uttalande går därför inte i linje med M eller övriga alliansen och är något han får stå för själv, säger Desirée Pethrus.

– Vi kristdemokrater har drivit frågan om mänskliga rättigheter och demokrati som kriterier för att exportera vapen ända sedan 2001. Det är kriterier som vi anser står över näringslivspolitiska ställningstaganden.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.