Betygen för hem- tjänsten i din kommun

Publicerad

I tabellen kan du söka fram betygen för hemtjänsten i din kommun. Värdena är hämtade från socialstyrelsens undersökning Äldreguiden 2013.
Ur undersökningen har vi valt fem indikatorer för ­kvalitet (1-5). Expressen har också tagit med de äldres egna omdömen om heletsintryck och bemötande(A-B).
Hemtjänst som bedrivs i privat regi markeras med ett (P) i listan.


Så här läser du:

 

PLAN:

Aktuell genomförandeplan. Visar om man de senaste sex månaderna har kontrollerat att de äldre får sina hjälpbehov tillgodosedda genom hemtjänsten. Målet är att alla äldre ska få en bedömning. Bästa värde: 100 procent.

 

DELAKTIGHET:

Visar hur stor andel av de äldre som har varit med och haft synpunkter och utformat sin genom­förandeplan (se ovan). Bästa värde: 100 procent.

 

RUTINER EJ SVAR:

Rutiner för när den äldre inte svarar. Visar om det finns rutiner för hur personalen ska agera om den äldre inte svarar när de ringer på dörren. Markeras med Ja eller Nej.

 

RUTINER FÖRSÄMRING

Rutiner för försämring av hälsan. Visar om det finns rutiner för hur personalen ska agera om den äldres hälsotillstånd plötsligt försämras. 
Markeras med Ja eller Nej.

 

RUTINER FÖREBYGGA UNDERNÄRING

Visar om det finns skriftliga rutiner (1 okt 2011) som beskriver hur personalen ska agera när de misstänker att en person är undernärd eller felnärd. Redovisas ej för enheter med enbart service. Markeras med Ja eller Nej och - för Redovisas ej.

 

NÖJDA

Helhetsbedömning. Andel personer (65 år och äldre) som var mycket nöjda eller ganska nöjda med sin hemtjänst, 2012. Anges med procent.

 

BEMÖTANDE

Andel personer (65 år och äldre) som uppger att hemtjänstpersonalen bemöter dem på ett bra sätt, 2012. Anges med procent.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag