Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Beteendevetaren om kepsförbud i skolan: "Diskriminering"

Beteendevetaren Anna Sjölund ryter ifrån. Foto: autismpedagogik.se
Personerna på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Shutterstock

Keps i skolbänken är en infekterad fråga.

Nu ryter beteendevetaren Anna Sjölund ifrån – och menar att förbudet är att likställa med diskriminering mot funktionsvarierade barn, något som SVT Nyheter var först att rapportera om.

– Många med egen erfarenhet säger att kepsen skapar en trygghetskänsla, säger hon.

Är det ok med keps i klassrummet?

SVT Nyheter släppte i dagarna en enkät som visade att var tredje skola i Norrköping har kepsförbud – något som beteendevetaren Anna Sjölund nu rasar mot:

– Det lever kvar på många fler håll än vad man kan tro, säger hon till Expressen.

Sedan 1989 har Anna Sjölund arbetat med autism och liknande funktionsvariationer – och menar att skolelever kan ha stor nytta av en keps:

– Det finns flera anledningar, framför allt för elever med autism, adhd och annan neuropsykiatrisk problematik.

Beteendevetaren Anna Sjölund ryter ifrån. Foto: autismpedagogik.se

Hon fortsätter:

– De kan inte sålla bort intrycken och upplever att det är som att leva utan filter. Det finns mycket forskning på det här området, exempelvis när det kommer till lysrör och hur de kan upplevas, säger Anna Sjölund och förklarar att de många intrycken kan likställas vid att sitta och plugga på en kaotisk tågstation i rusningstid.

– Kepsen skärmar av och tar bort intryck. Det krockar med kepsförbudet.

"Kepsen skapar trygghetskänsla"

Beteendevetaren har nu startat hashtaggen #rorinteminkeps.

– Många med egen erfarenhet säger att kepsen skapar en trygghetskänsla.

Anna Sjölund anser att det i skolvärlden generellt finns en bristande förståelse för elever med autism och liknande funktionsvariationer:

– Man förstår barn som är rullstolsburna, men det ingår inte i utbildningen för lärare att lära sig om autism och adhd. Det blir svårare att förstå vilka anpassningar de eleverna behöver, säger hon.

Personerna på bilden har ingenting med artikeln att göra. Foto: Shutterstock

"Räknas som diskriminering"

Beteendevetaren menar att kepsförbudet är att likställa med diskriminering:

– Många med erfarenhet ser kepsen som ett tillgänglighetsmedel. Det är som att man tar bort mina glasögon eller att en elev med allergi inte får ta sin medicin. Bristande tillgänglighet räknas som diskriminering i skolan, säger Anna Sjölund och fortsätter:

– Sen löser kepsen så klart inte allt, men kan ses som en viktig symbolfråga för rätten till anpassningar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!