Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Beslutet att frysa förbifarten sågas

Lars Hjälmered, M.

Riksdagens trafikutskott körde över regeringen och kräver att bygget av Förbifart Stockholm återupptas snarast.

Men även om riksdagen röstar igenom förslaget står MP fast vid att frysa bygget till den 1 maj.

– Vi vet inte svaret på frågan för då hade vi inte skickat i väg den till Stockholmspolitikerna, säger Karin Svensson Smith, MP, i SVT:s "Agenda".

Det var i oktober som regeringen beslutade att stoppa bygget av Förbifart Stockholm till den 1 maj nästa år. Beslutet kom efter en kompromiss mellan Socialdemokraterna, som vill genomgöra motorvägsprojektet, och Miljöpartiet som i stället vill satsa pengarna på kollektivtrafik.

Alliansen, både i Stockholms läns landsting och på riksnivå, är skarpt kritiska mot beslutet eftersom det kostar miljontals kronor. Och i torsdags körde riksdagens trafikutskott över regeringen. Allianspartierna och Sverigedemokraterna fattade då beslut om att snabbehandla alliansens motion om att återuppta byggandet. Det kan leda till att riksdagen kommer att uppmana regeringen att återuppta byggandet igen senast den 1 januari.

Samtidigt sa Stefan Löfven, S, tidigare i veckan under sitt New York-besök att Förbifarten kommer att byggas.

I kväll möttes Karin Svensson Smith, ordförande i trafikutskottet och Lars Hjälmered, vice ordförande i trafikutskottet i debatt om byggstoppet i SVT:s "Agenda".

Lars Hjälmedred är övertygad om att riksdagen kommer att rösta för ett återupptagande av bygget.

– Förbifart Stockholm är ett avgörande viktigt projekt för jobb och tillväxt och det borde aldrig ha stoppat. Nu gjordes det och det har fått en effekt att regeringen skickar över en räkning till skattebetalarna på 4 miljoner kronor varje dag, helt i onödan, säger han i "Agenda".

Trots att Löfven har sagt att Förbifarten ska byggas säger Karin Svensson Smith att det ännu är oklart om man kommer att återuppta bygget den 1 maj. Frågan ligger nu hos Stockholmspolitikerna enligt henne.

– Vi vet inte svaret på frågan för då hade vi inte skickat i väg den till Stockholmspolitikerna. Regeringssamarbetet vilar på att man har ett rådrum på Förbifaten till 1 maj, säger Svensson Smith i "Agenda".

Ett ja i riksdagen betyder inte automatiskt att bygget kommer att återupptas enligt Karin Svensson Smith.

– Nej det ändrar inte på det faktum att regeringssamarbetet bygger på att vi överlåter åt Stockholm att fundera på ansvaret för klimatet, kommande generationer, ekonomin. Man behöver reflektera mer, säger hon.

Enligt Karin Svensson Smith är det en prioriteringsfråga och hon nämner att även projektet med nya höghastighetståg kostar pengar.

– Ni tog mest spadtag under åtta år. Vi vill göra saker på riktigt. Man har inte oändligt med resurser och då måste man använda dem där de gör mest nytta, säger hon.

Lars Hjälmered:

– Vi har en historiskt svag regering som i stället för att saga ja eller nej till Förbifarten bara stoppar bygget. Bildligt talat rinner skattepengarna ner i avloppet. Det är oansvarigt agerat.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!