Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bärs tillbaka till Sverige

Foto: Wiriden Jan
PUTTGARDEN-BURG. Till de tyska gränsstäderna transporteras miljontals liter svensk öl för svenska konsumenters räkning.
Sen körs ölet hem igen.
- Befängt. Det är något som är fel, säger Kjell Lundqvist och lastar in ännu ett flak Falcon export i bilen.
GT gjorde resan Göteborg-Puttgarden tur och retur. En sträcka på 90 mil.

FAKTA

Vid inresa till Sverige från ett annat EU-land får du föra in: 10 liter starksprit. 20 lite starkvin. 90 liter vin. 110 liter öl. Alkohol får endast föras in av den som fyllt 20 år.
Transportföretaget Schenker har räknat ut att införseln av alkohol till Sverige genererar koldioxidutsläpp på 112000 ton om året. Det innebär ett halvt kilo koldioxid per ölburk. Siffrorna är från 2003. Sedan dess har antalet transporter ökat kraftigt.

Färjan till Danmark är proppfull med svenskar och vi hinner knappt tugga i oss smörrebrödet innan vi är framme.
Dagsbiljetten Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden kostar 945 svenska kronor tur och retur. Vi garanteras 200 danska kronor tillbaka om vi återvänder inom tre timmar.
Struntar i det dyrare danska ölet och sätter kurs direkt mot Rödby. Färjan går varje halvtimma och turen tar 55 minuter.
Rullar av båten, tar till höger och hamnar framför Border shop - en jättepråm i fyra våningar. Öl på botten. Godis i toppen och mängder med vin och sprit däremellan.

Billigt öl lockar

Insidan är ett inferno av köpsugna svenskar. Som ett Ullared i semestertid.
De flesta har samma mål i sikte: Att komma över de svenska ölsorter som just nu säljs för endast 37,45 spänn flaket, dvs 1,56 kronor burken. Det är bara en åttondel av priset på systemet.
- Pripps, Mariestad och Norrlands guld - here we come!

Känner sig lurad

Tobias Isaksson är rasande. Han hade siktat in sig på Mariestadsölet. Har dock missat att extrapriset enbart gäller bilister med båtbilsbiljett. Inte bussresenärer som han.
- Jag är lurad, konstaterar Tobias och köper dansk öl på ren trots.
På den blåsiga parkeringen lastar tre glada Boråskillar in flak på flak i det tungt lastade hyrsläpet. De har varit på väg sen två i natt, haft fel på bilen och inser att däcken på kärran måste pumpas om ekipaget ska komma säkert hem igen.
Då har de kört 100 mil.
- Det är bättre för miljön om de sänker alkoholskatten där hemma, konstaterar Andreas Thuresson, 20.

Inget vidare för miljön

Kjell Lundqvist från Sävsjö är samma uppfattning. Han har köpt många flak av det välkända Falkenbergs-ölet inför midsommarfesten.
- Alkoholskatten borde vara densamma inom hela EU, tycker han. Alla de här resorna är knappast miljövänliga.
Men det är inte alla som bryr sig.
- Den dag som industrin tar hänsyn till miljön ska jag också göra det, säger Karl Pettersson från Säffle när han rullar ut med sin rågade kundvagn.
- Det finns större miljöbovar än vi enskilda.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.