Bärplockare kan gå minus trots avtal

Publicerad
Trots att utländska bärplockare har rätt till minimilöner för sitt slit i skogen risker de ändå att åka hem med skulder.
Enligt Kommunal i Norrbotten är det svårt för plockarna att få lönen att räcka till resor och boende.
Efter förra årets usla bärsäsong tvingades många plockare återvända hem med stora skulder. Men i våras tog Migrationsverket fram nya regler för både bärbranschen och bärplockarna.
I år ska de utländska bärplockarna som jobbar åt svenska företag tjäna minst 16 372 kronor i månaden.
Men enligt Kommunal i Norrbotten kan det ändå bli svårt för bärplockare som jobbar under två månader att få lönen att täcka utgifter för resor och boende.
- De betalar för bensin, bil, redskap och uppehälle som kostar 150 kronor om dygnet. Dessutom har de lånat för att komma hit, säger Inga Britt Svensson, ombudsman för Kommunal i Norrbotten.

Dubbla avtal

Många plockare har anställts av utländska bemanningsföretag. För dem ska bemanningsavtalet med minimilönenivån 17 730 kronor gälla. Men företagens avdrag för diverse omkostnader gör att bärplockarna i slutändan ändå riskerar förlust.
Dessutom har det bland bärplockare i år förekommit dubbla kontrakt. Plockarna har skrivit på ett avtal som ger dem rätt till garantilön och sedan ytterligare ett där de avsäger sig den. De ska i stället få betalt för det de plockar.
- Men det vet man ju aldrig hur mycket det blir. Det är ett avtalsbrott. Bemanningsföretaget har gjort fel som låtit dem skriva på. Den enskilde kanske inte alltid vet vad som gäller. De kan tro att de ska tjäna dubbelt upp, säger Svensson.

"Kvalificerat lurendrejeri"

I ett bärplockarläger i Särna i Dalarna har vietnamesiska plockare haft svårt att få tillvaron att gå i hop. Det har än så länge varit ont om bär och plockarna som själva ska stå för matkostnader har varit utan pengar, skriver Dalarnas Tidningar.
Jean Ringberg, bärhandlare i Ludvika, är kritisk till hur plockarna behandlas.
- Bemanningsföretagare utnyttjar plockarna. De skinnar dem på pengar. Jag tycker att det är kvalificerat lurendrejeri, säger Ringberg.
Men Leif Ögren, bärföretagare i Norrbotten, tycker att det bemanningsföretag som han själv har avtal med, med 300 plockare från Kina och Thailand, sköter sig bra.
- Jag känner mig trygg med mitt bemanningsföretag. De bor och har det bra, vad jag förstår, säger Ögren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


jess

sonia

Till Expressens startsida

Mest läst i dag