Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bara "bråkstaken" kvar: Alltid svårast

Helge Thuesen. Foto: Malte Kristiansen/Scanpix

Sju av åtta fackföreningar har kommit överrens med SAS. Nu ligger allt i CAU-ordföranden och "bråkstaken" Helge Thuesens händer.

– Det var samma sak i mars 2010. Då skrev de på i sista stund, säger journalisten Richard Björnelid, som har skrivit en bok om SAS.

Än en gång väntar man på det danska kabinfacket CAU och dess ordförande Helge Thuesen, eller "bråkstaken" som han beskrivs av flera medier. I ett sms vid halv åtta-tiden i morse skrev CAU:s talesperson "Ingen deal ännu" till en reporter på Di.se.

– Den danska kabinfackförningen är alltid den svåraste stötestenen. De är oerhört tuffa förhandlare, säger SAS-experten Richard Björnelid.

Nationella drag

Enligt Björnelid så är CAU-ordföranden väldigt smart och kraftfull.

– Det finns nationella drag i det här om man ska generalisera. De svenska fackföreningarna har alltid varit mest medgörliga. Norrmännen kan sätta sig och totalvägra medan danskarna förhandlar till sista ordet är sagt.

Vad är nästa steg om man kommer överrens med den återstående fackföreningen?

– Om det är det så att SAS ledning har sagt ja till fackföreningens bud så är jag rätt optimistisk till att styrelsen säger ja och att det här kan lösas sig. Det ska mycket till om en fackförening ska stjälpa hela avtalet. Pressen är oerhörd just nu.

Vad är chanserna att SAS överlever i längden efter detta?

– Situationen var likadan i mars 2010. Konkurrensen från lågprisbolagen kommer inte att minska, tvärtom. Problemet är att SAS verkar på en marknad där det råder oerhörd konkurrens. Alla flygbolag, utom kanske Ryanair, förlorar pengar. Dessutom så kommer lågprisbolagen även att trafikera långlinjerna snart, säger Richard Björnelid.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!