Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bahnhof fälls för reklamen: ”Könsdiskriminerande”

Nu fälls reklambilden från Bahnhof.Foto: Skärmdump
– De bidrar till ett sexistiskt klimat, säger Petra, 33.Foto: Privat

Reklambilden från internetleverantören Bahnhof kritiserades hårt tidigare i år.

Petra Lindblom, 33, var en av de som anmälde bilden till Reklamombudsmannen.

– De bidrar till ett sexistiskt klimat i branschen, säger hon.

Nu fälls den av Reklamombudsmannens opinionsnämnd – som bedömer att bilden är könsdiskriminerande och objektifierande.

– Jag tycker att RO:s fällning är löjlig, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

I våras hamnade internetleverantören Bahnhof i blåsväder efter reklambilden de publicerade i sociala medier. Inlägget handlade om lediga tjänster på företaget och var utformad som en ”meme” – en skämtsam bild vars text redigeras och sprids på nätet.

Inlägget anmäldes av 15 personer till Reklamombudsmannen (RO) och blev således den mest anmälda reklamen hittills i år.

Nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) fällt reklambilden.

Så här ser det kritiserade inlägget ut.Foto: Skärmdump

”Inläggen är könsdiskriminerande”, konstaterar nämnden i sitt beslut.

”Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons”, står det vidare.

– Den anmäldes både för att vara könsdiskriminerande och objektifierande av kvinnor, förklarar Gunilla Welander, jurist hos Reklamombudsmannen.

– Kvinnorna framställs att representera en nuvarande arbetsplats och en framtida arbetsplats. Kvinnorna representerar detta som objekt medan mannen är den arbetssökande i bilden. Det är kränkande mot kvinnor.

Gunilla Welander understryker att det inte är memen i sig som prövas, utan sammanhanget och hur den har använts med syfte att göra reklam för Bahnhof.

Petra, 33: ”Bidrar till ett sexistiskt klimat”

En av de som reagerade och riktade skarp kritik mot Bahnhof i samband med att reklambilden publicerades är Petra Lindblom, 33, från Åland.

Petra kritiserade reklambilden när Bahnhof publicerade den.Foto: Privat

Hon skämdes över att ha haft Bahnhof som internetleverantör, berättade hon för Expressen. Petra Lindblom var en av de 15 som anmälde reklamen – och nu är hon glad att den fälls.

– Jag tycker att det är bra. Det är en viktig markering, det är inte en åsiktsfråga och det här visar att jobbannonsen de la ut kan påverka människor på ett negativt sätt, säger hon.

– Det är tur att det finns andra arbetsplatser att jobba på och andra internetleverantörer att välja. De bidrar till ett sexistiskt klimat i branschen.

Bahnhof: ”RO:s fällning är löjlig”

Jon Karlung, vd på Bahnhof, delar inte kritikers, Reklamombudsmannens eller opinionsnämndens syn på reklambilden.

– Det kanske handlar om att Reklamombudsmannen är helt ovetande om memes och hur man uttrycker sig på internet. I RO:s värld verkar de tro att det här är en annonskampanj men det här är en del av det flödet som finns i sociala medier, säger Jon Karlung.

– Det här är inte traditionell reklam. Det är en del av det snabba fria flödet av bilder och kommentarer på nätet. Jag tycker att RO:s fällning är löjlig och att den är ett angrepp på yttrandefriheten.

Jon Karlung, vd på Bahnhof.Foto: ERICH STERING / DN / SCANPIX / DN SCANPIX SWEDEN

Reklambilden beskrivs som könsdiskriminerande och objektifierande av RON. Tar ni till er av den kritiken?

– Bahnhof är en av de mest jämställda i branschen. Hela kommunikationsavdelningen består av kvinnor, vi har en jämställdhetsplan och jobbar tätt med frågorna hela tiden. Att kalla bilden för sexistisk är en löjlig kommentar. Vår avsikt var inte att vara sexistiska, vi ville visa att vi var en attraktiv arbetsplats.

Kommer fällningen påverka ert arbete framöver?

– Absolut inte. Jag säger inte att vi kommer fortsätta med just den här memen, vi kommer undvika uttjatade bilder. Men vi kommer inte lägga band på oss. Om någon vill kalla det objektifierande får det väl vara så. Att censurera oss själva kommer vi aldrig göra.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.