Avtal för mutmisstänkta chefer ändrades

Publicerad
Uppdaterad
Systembolaget justerade avtalet med två av de mutmisstänkta butikscheferna som fick säga upp sig själva, mot att de slapp polisanmälan. De blev i stället uppsagda på grund av arbetsbrist.
Därmed kunde de söka pengar och utbildning från Trygghetsrådet, skriver Dagens Nyheter.
Men någon arbetsbrist förelåg inte utan Systembolaget sökte efterträdare till de båda butikscheferna. Under våren hotade Systembolaget, enligt tidningen, tio butikschefer med avsked eftersom de ansågs ha tagit emot mutor av leverantörer, men i stället fick de möjlighet att säga upp sig själva. Om de gjorde det skulle de få åtta månadslöner och skulle samtidigt slippa polisanmälan. Däremot kunde de inte vända sig till Arbetsdomstolen. Arbetsbrist var en bluff Två av butikscheferna accepterade frivillig uppsägning. Men Systembolaget ändrade sedan i avtalet, så att de två i stället blev uppsagda på grund av arbetsbrist. Den som sägs upp på grund av arbetsbrist kan ansöka hos Trygghetsrådet om ekonomiskt bidrag, utbildning och annat stöd. Syftet med rådet är att hjälpa de som blir uppsagda på grund av arbetsbrist att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Systembolaget uppger att det inte fanns några jobb som säljare lediga. Därför kom man överens med HTF om att butikscheferna sades upp med hänvisning till arbetsbrist.
Expressen.se/TT

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag