Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Avskydd och älskad – pekas ut som minister

Trafikborgarrådet Daniel Helldén som tidigare styrt med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, bytte sida. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN
Daniel Helldén, 53, valdes till oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad 2011 och utsågs till trafikborgarråd efter valet 2014. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT

Enligt de mest högljudda kritikerna sålde han sin själ till djävulen när han gjorde upp med högern om makten i Stockholm.

Innan dess hade han blivit offentligt sågad i valrörelsen – av skådespelaren Stefan Sauk.

– Jag duckar inte, det är min skyldighet som politiker, säger Daniel Helldén (MP).

Nu pekas det omstridda trafikborgarrådet ut som tänkbar infrastrukturminister i den kommande regeringen.

Utsikten över Riddarfjärden och söders höjder är andäktig denna kalla januaridag.

Maktskiftet i Stockholms stad var historiskt. För första gången kontrolleras huvudstaden av en grönblå koalition mellan de borgerliga och Miljöpartiet. Trots att MP kraschlandade i valet och tappade nästan 40 procent av rösterna och 7 av 16 mandat i kommunfullmäktige, kunde stans sheriff stå som osannolik vinnare när krutröken hade lagt sig. 

Trafikborgarrådet Daniel Helldén som tidigare styrt med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ, bytte helt sonika sida.

Han gjorde ”en Annie Lööf”, fast åt andra hållet.

 

 

En dryg månad efter valet dök Miljöpartiets Daniel Helldén upp i enad front i Stadshuset med Anna König Jerlmyr (M), Karin Ernlund (C), och Lotta Edholm (L) och Erik Slottner (KD). Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Mest kända Stockholmspolitikern

– Det vi gjorde efter valet var att se till att få en stabil majoritet i Stockholm och stänga ute Sverigedemokraterna. Jag kan säga att jag är stolt över det. Man är inte politiker om man inte vill vara med och styra, svarar Daniel Helldén på frågan om han har förtjänat makten. 

– Hade vi haft en majoritet med den tidigare majoriteten så hade vi nog gått in i den. Men det politiska läget här var att den tidigare majoriteten inte fanns och att SD hade blivit vågmästare i staden. 

Daniel Helldén, 53, valdes till oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad 2011 och utsågs till trafikborgarråd efter valet 2014. 

I en mätning gjord av Direktpress i april 2018 placerade han sig som den mest kända politikern i Stockholm, men det handlar inte enkom om popularitetspoäng. Helldén är känt som ett stridbart trafikborgarråd som å ena sidan vill förbjuda dieselbilar och lägga ner Bromma flygplats, å andra sidan storsatsa på cykelbanor. 

Tydligen har det gett eko till Rosenbad. 

 

 

I en mätning gjord av Direktpress i april 2018 placerade sig Daniel Helldén som den mest kända politikern i Stockholm.
Expressens Malin Roos med Daniel Helldén.

Rikspolitiken lockar

Enligt uppgifter i tidningen Dagens industri vill Miljöpartiet ta över trafikfrågorna från S i Stefans Löfvens nya regeringsbygge och ett av namnen det spekuleras om till infrastrukturministerposten är: Daniel Helldén. 

Utan att gå in på om det är klart – trafikborgarrådet förnekar inte att han är lockad av en karriär i rikspolitiken.

– När man sitter och jobbar i en kommun så slår man till slut i taket i den bemärkelsen att det alltid någon lag eller förordning som gör att vi inte kan göra den avställning som behövs. Då kliar det i fingrarna att få ändra de här reglerna. 

Efter valet har Helldén kommenterat turerna i maktens epicentrum. 

När Jonas Sjöstedt tidigt i veckan gick ut och hotade med att inte stödja Stefan Löfven, skrev Helldén på Twitter: ”Där föll den möjliga regeringen. V säger nej. Synd. Kan samtidigt förstå deras agerande”.

– Om man läser uppgörelsen där det står så tydligt att Vänsterpartiet överhuvudtaget inte ska ha något inflytande så kan jag förstå deras kritik, att bli helt uteslutna. Och när man därtill tittade på presskonferensen med Annie Lööf där hon var så pass hård mot Miljöpartiet och Socialdemokraterna men också mot Vänsterpartiet, utvecklar Daniel Helldén och fortsätter:

– Politik handlar mycket om relationen med människor och jag kan förstå att många vänsterpartister blev uppretade av de här otroligt starka markeringarna. Man brukar inte vara skarp på det sättet mot andra partier.

 

Stadshuset, maj 2016: Kronprinsessan Victoria och trafikborgarrådet Daniel Helldén i samband med Stockholms stads lunch för Chiles president Michel Bachelet. Foto: JESSICA GOW / TT NYHETSBYRÅN

"Mycket okvädningsord"

Vad är det skarpaste du har hört sedan du "sålde dig till djävulen" som en ledarskribent uttryckte det?

– Ja, det var Daniel Suhonen. Det var skarpt. Suhonens ledare (i Aftonbladet) var inte saklig i alla delar men den blev väl en bra rubrik. Sedan finns det mycket människor på Facebook och Twitter som har varit arga på mig. Mycket okvädningsord.

– Jag kan förstå dem som är uppretade, som tyckte att de gjorde allt för att Helldén skulle försvinna och så sitter han kvar.

Vad är viktigast för dig, att styra för styrandets skull eller för förändringarna?

– För förändringen. 

Tänk om du hade svarat något annat.

– Ja, tänk. Om jag hade sagt tvärtom så är det få som hade ha trott mig. Jag är en av dem som har gjort mycket och det märks. Jag har arbetat för att Miljöpartiets politik får genomslag i Stockholm och får den förändring i stan som vi vill ha och går till val på.

Kritik mot partiet 

Du sa i en intervju i DN att Miljöpartiet borde ha lämnat regeringen hösten 2015 när det skar sig som värst med S. Betyder det att vi hade kunnat vara utan MP:s politik under där här åren? 

– Vi behöver Miljöpartiets politik hela tiden och överallt men det jag syftar på är att det uppfattades som ett så stort svek hos många väljare med migrationsuppgörelsen, att man hade svårt att se var vår kompass var. Om ett parti så tydligt säger saker i en valrörelse, så måste man hålla fast vid dem. Då hade det varit rätt att lämna regeringen. Vi som parti hade gått starkare och varit en mycket större kraft efter valet. 

Det är förklaringen till MP:s svaga valresultat?

– Absolut. Det och en del andra saker som hände under mandatperioden. 

Som trafikborgarråd i Stockholm är det mycket klippa band och representera. För Expressens Malin Roos berättar Daniel Helldén vad som lockar med rikspolitiken.

Du har också nämnts som språkrör efter Gustav Fridolin. Vad har du som till exempel Per Bolund saknar?

– Ja. När det gäller Per Bolund har vi en del likheter på så vis att vi är Stockholmspolitiker, han har hållit på med trafikfrågor också och var en av dem som drev igenom trängselskattebeslutet. Nu har Per suttit fyra år som finansmarknadsminister medan jag är inne på min tredje period som borgarråd, det ger lite olika perspektiv.

– Det är knepigt att recensera sig själv men jag tycker att jag är duktig på det som vi säger att vi ska göra, få igenom politik och få förändring. Jag har jobbat hårt under mina år i Stadshuset med att ställa om Stockholm till en mer klimat- och miljövänlig stad.

Som inte direkt alla har jublat över?

– Det är sant, men det är en del av politiken, svarar Daniel Helldén.

– Om jag går på stan är det inte ovanligt att folk kommer fram till mig och då är det fifty-fifty att man är arg eller glad.

Beroende på om man är cyklist eller taxichaufför?

– Eller någon som är ute och går och tänker på hälsan och att det inte ska vara så dålig luft. På nätet och på Facebook är det mycket fler människor som är arga. Om jag åker taxi brukar chauffören alltid efter ett tag ha något att säga. 

Presenterar du sig med ditt namn om du åker taxi?

– Nej, men de brukar känna igen mig. Ofta på slutet av resan kommer det någon kommentar om man inte kommer fram på den eller den gatan. Då förklarar jag att vi bygger om för att det ska bli bättre för gående och cyklister. 

– Jag brukar citera Karin Boye, ”visst gör det ont när knoppar brister”. Det går inte att göra förändring utan att det händer något. Jag drivs av den gröna ideologin om att vi måste ta ansvar för klimat och miljö och det är min skyldighet att göra de förändringarna. Men det gäller att praktiskt se till att det funkar för stockholmarna, att hitta en balansgång. 

Trafikboss och pappa till tre döttrar

Namn: Daniel Helldén 

Född: 27 juni 1965 i Luleå, uppvuxen på Lidingö. 

Bor: Enskede utanför Stockholm 

Familj: Hustru och tre vuxna döttrar från tidigare relation, bonusson och ett barnbarn. 

Bakgrund: Statsvetare och miljöpartistisk politiker som fick sin politiska skolning i Gnesta kommun. Trafikborgarråd i Stockholms stad sedan 2014.

Aktuell: Bytte samarbetspartner efter valet, från rödgrönrosa till Alliansen. Pekas ut som blivande minister i kommande regering. 

Man kan skoja om det, bilister som hytter med näven och skriker ditt namn. Men reellt hat mot dig, hur hanterar du det?

– Mycket rinner av. Jag läser inte allt som händer men jag har sekreterare som håller koll. Det blir som ett skådespel efter ett tag, jag har hört det förut. Det som inte alltid är enkelt är när det kommer nära hemmet. Om det på något sätt berör familjen är det jobbigt. 

– Min fru brukar säga åt mig i bland att låta bli att läsa trådar och säger ”Vad är poängen?”

Du har tre döttrar, har hatet nått dem?

– Ja. Nu är alla tre vuxna men det har det på olika sätt. Inte minst läser de mycket och ser saker den vägen men de kan också få kommentarer av folk om mig. 

– Jag vill inte gå in i detalj, men generellt uppmanar jag dem att ta det försiktigt. 

 

https://www.facebook.com/sauk.se/videos/vb.137441419649378/1866298826763620/?type=2&theater

 

Skådespelaren Stefan Sauk spelade inför valet in en rad filmer där han rasade mot dig och spred på Facebook med över 1,1 miljoner visningar. Hur upplevde du det tilltaget?

– Jag blev förvånad över att han lade ner så mycket tid på när han åker runt i Stockholm och klagar på att han inte kommer fram i trafiken och det enda man kan konstatera är att han hela tiden kommer fram.

– Jag trodde inte att en skådespelare som Stefan Sauk skulle göra ett sådant politiskt inlägg, det var strax innan valet dessutom. 

Svär själv i bilen 

Finns det en del av dig som gillar att utmålas om ”bråkstake” och kontroversiell, att röra upp känslor?

– Gillar och gillar, men får jag frågor eller kritik om något jag har förutsatt mig så svarar jag på den kritiken. Jag duckar inte, det är min skyldighet som politiker.

När svär du själv i trafiken?

– Det kan vara när jag sitter i tunnelbanan och inte kommer fram. Det kan också vara när jag kör bil och har haft en idé om att jag ska komma fram fort och inte gör det. 

Noterar du då för dig själv: ”Det här ska jag försöka ändra på”?

– Mm, ja, det har jag gjort. Det är klart att jag skulle ha gjort andra saker i trafiken så att bilarna kommer fram snabbare på vissa platser men samtidigt hade det inneburit mer trafik så till slut hade jag suttit fast ändå. 

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén har doktorerat i statsvetenskap. Foto: MAJA SUSLIN / TT NYHETSBYRÅN

Om uppgörelsen med de nya samarbetspartierna i Stadshuset gick relativt geschwint har MP-toppen efter valet figurerat i anklagelser betydligt allvarligare än de om att cykelfilerna på Kungsgatan är för breda. 

Efter nyår tvingades Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson att lämna sin post. Officiellt löd skälet att “samarbetsformerna mellan trafikkontoret och trafiknämnden behöver utvecklas” men enligt uppgifter i DN och Di hade petningen att göra med att Helldén skulle ha försökt att tysta en kritisk granskning av de nya miljözonerna och att Jonas Eliasson har satt sig emot en politisering av trafikkontoret.

– Jag kan inte kommentera anställda och vad som har hänt med dem, det skulle vara tjänstefel. Vissa har försökt haka på en diskussion om att det skulle vara en rapport som var skälet – om det kan jag säga: jag fick en dragning om den rapporten efter att det var klart att han skulle sluta, svarar Daniel Helldén och säger vidare: 

– Efter varje val och under mandatperioden byts det hela tiden olika typer av direktörer. Det är inget konstigt. Det sker här på samma sätt som det sker på riksnivå att man byter ut generaldirektörer.

Du förnekar att det handlade om att ni hade olika åsikter om granskningen av miljözonerna?

– Det hade inte med det att göra, säger Daniel Helldén.

"Alltid lagt mig i"

Stockholms trafikborgarråd har doktorerat i statsvetenskap, partipolitiskt aktiv blev han först som 35-årig småbarnspappa då familjen hade köpt gård utanför stan och fick en påtryckning från Miljöpartiet i Gnesta. 

– Jag fick en fråga om jag inte kunde ta en plats för dem i en nämnd och då gjorde jag det. Jag har alltid varit politiskt aktiv och lagt mig i saker även om jag inte var partipolitiskt aktiv. 

– Om jag blickar tillbaka på hur det började så var det inför kärnkraftsomröstningen 1980 när jag var med och gick i det berömda demonstrationståget till Stadion. Jag var 15 år och där någonstans dök min politiska medvetenhet upp. 

I bokhyllan ligger en sax som ser ut att väga ett par kilo. Som trafikborgarråd är det mycket klippa band, gator som ska invigas och staden representeras. 

Daniel Helldén säger att han jobbar nästan dygnet, att dagen börjar med att plöja morgontidningar och avslutas med möten med fritidspolitiker eller gamnacke över en hög handlingar inför fullmäktige.

Hur står din fru ut?

– Hon jobbar en hel del också. Jag har en bonusson som bor hos oss varannan vecka, de veckorna som vi inte har barn blir det mer tid åt olika arbetsuppgifter. Men visst, hon kan tycka att det blir för mycket politik, för mängden jobb men också för att jag figurerar mycket i media.

Kommer hon hem också och är arg över trafiksituationen?

– Jo, hon kan säga "nu är det lite väl halt ute på gatan, det får du göra något åt". 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!