Guillaume Chaslot som tidigare jobbade på Google varnar för att Youtubes algoritmer enkelt kan manipuleras för att påverka höstens riksdagsval. Foto: Talia HermanGuillaume Chaslot som tidigare jobbade på Google varnar för att Youtubes algoritmer enkelt kan manipuleras för att påverka höstens riksdagsval. Foto: Talia Herman
Guillaume Chaslot som tidigare jobbade på Google varnar för att Youtubes algoritmer enkelt kan manipuleras för att påverka höstens riksdagsval. Foto: Talia Herman
Skärmdump från videoklipp där Stefan Löfven beskrivs som klantig. Foto: YoutubeSkärmdump från videoklipp där Stefan Löfven beskrivs som klantig. Foto: Youtube
Skärmdump från videoklipp där Stefan Löfven beskrivs som klantig.  Foto: Youtube
Den som sökt och tittat på ett klipp med statsminister Stefan Löfven på Youtube får i nästa videoklipp se material från hatsajten Fria Tider. Foto: YoutubeDen som sökt och tittat på ett klipp med statsminister Stefan Löfven på Youtube får i nästa videoklipp se material från hatsajten Fria Tider. Foto: Youtube
Den som sökt och tittat på ett klipp med statsminister Stefan Löfven på Youtube får i nästa videoklipp se material från hatsajten Fria Tider. Foto: Youtube

Avhopparen: Riksdagsvalet kan manipuleras genom Youtube

Publicerad

Om ett halvår går Sverige till val. 

Svenska myndigheter varnar för utländsk inblandning. 

Nu berättar en Googleavhoppare hur Youtubes algoritmer enkelt kan manipuleras för att påverka höstens riksdagsval.

– Youtube kommer aldrig erkänna det, säger Googleavhopparen Guillaume Chaslot, i dag på organisationen Algo Transparency. 

– Det finns ofta en dold och smutsig agenda bakom en hel del av de här klippen som figurerar, säger centerledaren Annie Lööf. 

Statsminister Stefan Löfven (S) är klantig och Jimmie Åkesson (SD) är den enda partiledaren som talar sanning. 

Så ser verkligheten ut, enligt Youtubes rekommendationer.

Videoklipp från hatsajten Fria Tider har av Youtube valts ut som så viktigt för tittarna, att en av hatsajtens filmer är den vanligaste som spelas upp automatiskt för den som sökt på och sett en film med Stefan Löfven. 

Filmer med Centerpartiets ledare Annie Lööf följs av att Sverigedemokraternas valfilm automatiskt spelas upp.

 

LÄS MER: Youtube sprider Hitlers anti-judiska filmer 

 

Youtube rekommenderar filmer om Sverigedemokraterna och partiledaren Jimmie Åkesson överlägset mer än om partiledarna Stefan Löfven (S) och Annie Lööf (C), även när man söker och därefter ser ett videoklipp om Centerpartiets eller Socialdemokraternas partiledare.

Filmer som Youtube automatiskt spelar upp för tittarna är dessutom fyllda av hatpropaganda som riktas mot invandrare – och tittarna matas med filmer från hatsajter som Fria Tider. 

”Lyfter fram högerextremt material”

Det visar Expressens och organisationen Algo Transparencys granskning. 

Algo Transparency har tagit fram en lista på de mest rekommenderade videoklippen genom att använda de första tio sökresultaten för varje partiledare, och därefter se vilka som är de  två första rekommendationerna, fem gånger i rad. 

– Youtube har historiskt sett haft en tendens av att lyfta fram högerextremt material, säger Guillaume Chaslot på organisationen Algo Transparency, som granskar hur videoplattformen Youtube i dag sprider en verklighetsbild full av konspirationsteorier och högerextremt material.

Guillaume Chaslot på organisationen Algo Transparency.Foto: / PRIVAT

Algo Transparency har bland annat visat att filmer från antivaccinationslobbyn, om förintelseförnekelse eller med budskapet att jorden är platt rekommenderas och autospelas oftare än annat material. Organisationen har även hjälpt affärstidningen Wall Street Journal att granska Youtube.

”De har inte kontroll”

– Youtube har inte kontroll. Det är så mycket som går fel, så de väntar på att en användare ska säga till för att de ska åtgärda det, säger Guillaume Chaslot.

Vi tar det från början.

En och en halv miljard människor använder Youtube, en av världens största videoplattformar på nätet. Tjänsten har ingen förhandsgranskning och tar – eventuellt – bort innehåll först när det anmälts som olämpligt. 

Youtube, som ägs av det börsnoterade jättebolaget Google, måste tänka på sina aktieägare och hålla intäkter och vinst på en hög nivå, medan kostnaderna inte får skjuta i höjden. 

 

LÄS MER: Sex uppmärksammade granskningar av Google och Youtube

 

Intäkterna kommer från annonsörer – som vill att så många som möjligt ska se reklamfilmerna som visas före ett videoklipp. 

För att få folk att titta på så många filmer som möjligt har Youtube utarbetat en algoritm, en kod, som ger en lista på rekommenderade videoklipp samtidigt som man tittar på ett annat klipp. De rekommenderade klippen spelas oftast upp automatiskt efter varandra. 

Youtubes algoritm väljer vad tittarna ska se.

Sidvisningarna från de rekommenderade videoklippen står för 70 procent av Youtubes totala trafik och är därför en mycket viktig intäktskälla för ägaren Google, ett av världens största bolag.

Lätt att manipulera

Men algoritmen tar inte hänsyn till vilket material som rekommenderas.

– Det enda viktiga är att få dig att stanna kvar så länge som möjligt, säger Guillaume Chaslot, från organisationen Algo Transparency. 

Guillaume Chaslot är en avhoppad Googleanställd. Sedan han lämnade för tre år sedan har han arbetat för att tvinga företaget att bli mer transparent om hur de väljer ut vilka filmer som rekommenderas. 

Youtubes algoritm baseras bland annat på användarnas beteende på Youtube. Om många personer spelar upp film A, följt av film B, så är det stor sannolikhet att Youtube börjar rekommendera film B för alla som ser film A.

Den som sökt och tittat på ett klipp med statsminister Stefan Löfven på Youtube får i nästa videoklipp se material från hatsajten Fria Tider.Foto: Youtube

Men algoritmen, som automatiskt bestämmer vilka filmer som ska synas i den så viktiga listan, är lätt att manipulera, förklarar Guillaume Chaslot på organisationen Algo Transparency. 

– De enda som vet vad som har hänt är Youtubes egen säkerhetsorganisation. De kommer inte gå ut och berätta om algoritmen manipulerats. Youtube kommer aldrig erkänna det, säger han.

Men möjligheterna för att manipulera informationsflödet på Youtube är enligt Chaslot stora. 

Förenklat kan man beskriva det som att om två personer bestämmer sig för att lura Youtubes algoritm och få den att tro att alla som ser filmer med Annie Lööf också är intresserade av Sverigedemokraternas valfilm, så kan de välja att flera gånger se valfilmen efter varje klipp med Annie Lööf. 

Då kan Youtube luras att tro att det finns ett samband mellan filmerna. 

”En smutsig agenda”

Centerledaren Annie Lööf tycker att det är problematiskt. 

– Det finns ofta en dold och smutsig agenda bakom en hel del av de här klippen som figurerar, säger Annie Lööf. 

Lööf är oroad över att utländska intressen ska försöka störa det svenska riksdagsvalet i höst.

– Jag är mycket oroad i ljuset av hur det har sett ut i andra både europeiska och amerikanska val och det här är något som våra myndigheter som Försvarsmakten, Säpo följt under en lång tid. 

”Jag är mycket oroad”, säger Annie Lööf (C) om risken för att det svenska riksdagsvalet i höst ska störas.Foto: / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON

Men det krävs fler än några enstaka personer som klickar på videos i en särskild ordning för att manipulera en algoritm. En massiv informationsattack skulle kunna omfatta hundratusentals datorer som programmerats att utföra samma sak, flera gånger om. 

Faktum är att det mest rekommenderade och autospelade klippet när man sökt och tittat om en film med Annie Lööf på Youtube inte handlar om Centerpartiet. Det handlar om Sverigedemokraternas politik. Samma gäller för de fyra nästkommande filmerna: också Sverigedemokraterna.

 

LÄS MER: EU-kommissionär om Google: Kommer lagstifta om det krävs

 

I flera undersökningar har just Sverigedemokraterna lyfts fram som det parti som engagerar flest i sociala medier. 

Med bara sex månader kvar till det svenska riksdagsvalet har flera instanser varnat för att andra makter ska försöka störa valet. 

Den ryska inblandningen i det amerikanska presidentvalet har uppmärksammats stort – och Facebook har pekats ut som medskyldig. 

”Vi har inga garantier”

Chaslot säger att det finns en stor risk att materialet redan i dag är manipulerat – och eftersom Youtube, och ägaren Google, inte är transparenta så går det inte att veta.

– Som det är nu har vi inga garantier att det inte sker en stor andel manipulering av rekommendationerna på Youtube, säger Chaslot.

Googles motto har varit "Don't be evil" (Var inte ond), och moderbolaget Alphabet har nu mottot "Do the right thing" (Gör det rätta). 

– Det rätta för vem? För aktieägarna eller för användarna? Så länge de inte förlorar användare så kommer de föredra annonsörerna och aktieägarna, säger Guillaume Chaslot.

Expressen har förgäves sökt Google Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo.

”Det är inte partiskhet”

Expressen har förgäves sökt Googles svenska kommuniationschef Farshad Shadloo för en kommentar till Guillaume Chaslots uppgifter. Till den brittiska tidningen Guardian, som också granskat Youtube i samarbete med Guillaume Chaslot, säger en anonym talesperson för Youube att bolagets sök- och rekommendationssystem endast återspeglar vad människor söker efter, antalet tillgängliga klipp och vilka klipp människor valt att titta på på Youtube.

– Det är inte patiskhet gentemot någon enskild kandidat, utan enbart en bild av vad tittarna är intresserade av, säger talespersonen på Youtube.

 

Så gjordes granskningen

Expressen har tillsammans med organisationen Algo Transparency granskat vilka filmer som rekommenderas och spelas upp automatiskt på Youtube i anslutning till de svenska partiledarna Annie Lööf (C), Stefan Löfven (S) och Jimmie Åkesson (SD).

 

Algo Transparency har tagit fram en lista på de mest rekommenderade videoklippen genom att använda de första tio sökresultaten för varje partiledare, och därefter se vilka som är de två första rekommendationerna, fem gånger i rad.

 

Granskningen har gjorts på en ren dator utan sökhistorik, så att ingenting ska påverka resultatet.

 

Granskningen av Google - Detta har hänt

Google hjälper till att sprida material som präglas av hat eller som till och med kan innehålla brottslighet. Youtube, som ägs av Google, har bland annat spridit en video där politikern Bo Nilsson från nazistiska NMR bär en symbol från Nazityskland och på Google går det enkelt att söka fram en antisemitisk lista över offentliga personer av judisk härkomst bland annat. 

Expressen och DN har gjort flera anmälningar via advokatbyrån Danowsky & Partners om olagligt material som sprids på Googles plattformar. Några av videorna har tagits bort, medan andra tillåts ligga kvar. 

Med start måndag den 4 mars började Expressen och DN publicera artiklar som uppmärksammar det potentiellt olagliga material som fortfarande inte tagits bort från Youtube och Google.

Efter att ha sökt ansvariga på Google i flera dagar utan att få några utförliga kommentarer, ställde Sverigechefen Anna Wiklund slutligen upp på en kortare intervju med Expressen och DN utanför ett panelsamtal i Stockholm.

Experter har riktat hård kritik mot IT-jätten, dömt ut bolagets agerande och kallat det ”usel krishantering”.

Fabian Fjälling har meddelat att han hoppar av Granskning Sverige och slutar göra Youtubevideos för nätverket Granskning Sverige. Anledningen han uppger är att han och hans familj mottagit hot.

Google har fortsatt att stänga Youtubekanaler och plocka ner videos. På söndagen hade man tagit bort hatlistan på 24 svenska judars namn från sökresultaten. 

Enligt en EU-mätning är Youtube sämst bland de sociala medier-jättarna sämst på att radera olagligt innehåll.

Justitieminister Morgan Johansson sa på söndagen i SVT:s ”Agenda” att han kommer bjuda in Tidningsutgivarna för ett möte med anledning av Google.

Efter granskningarna har fler och fler ställt krav på Google. På måndagen sa Fredrik Wersäll, hovrättspresident i Svea hovrätt, att IT-jättarna borde rätta sig efter liknande etiska riktlinjer som svenska medier. Pensions- och fondbolag kan sätta press på moderbolaget Alphabet och ordföranden i riksdagens konstitutionsutskott, Andreas Norlén (M), öppnar för att kalla Googles och Facebooks chefer till förhör.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag