Avgift på tvättstugan väcker starka känslor

Publicerad

Örebrobostäder har infört avgift på tvättstugan för hyresgästerna.

Beslutet beror på missbruk och väcker delade känslor bland de boende.

– Jag tycker att det är kanonbra, säger Gunbritt Thuresson, 68.

– Det är förjäkligt, säger Allan Keiski, 43.

Det var i går fredag som Örebrobostäder genomförde förändringen i de 670 lägenheter i Oxhagen.

För hyresgäster innebar detta att de får en hyressänkning på en krona per kvadratmeter i månaden.

Men samtidigt tvingas de nu betala för att använda tvättstugan.

Så här ser en av skyltarna ut som satts upp av Örebrobostäder.Foto: Läsarbild
– Det är inte så ovanligt. Men det ovanliga är hur vi gör det, säger Alf Mölleryd, förhandlare för hyresgästföreningen i Örebro.

Betalar för elen

Det finns ingen fast betalning för en tvätt utan besökarna får betala för den elen som förbrukas under tiden.

Enligt hyresgästföreningen kan en vanlig tvätt kosta strax under en krona, medan torktumlare kan dra fyra kronor.

– När man kliver in startas mätaren och den räknar fram till att tiden är slut. Det är mer rättvist tycker vi, samtidigt som det värnar om miljön, säger Alf Mölleryd.

Enligt hyresrättsföreningen ligger ett tvättstugemissbruk bakom beslutet.

– Det har varit ett otroligt missbruk och vissa tvättar kanske 3-4 gånger mer än de behöver, säger Alf Mölleryd.

Informerades förra veckan

Hyresgästerna informerades om förändringarna förra veckan, men alla är inte nöjda.

– Det är förjäkligt. Tvätten har alltid ingått i hyran, varför ska man ändra det nu?, säger Allan Keiski.

Gunbritt Thuresson är dock mer positiv inställd.

– Det är kanonbra. Jag tvättar inte så ofta och får rabatt på hyran. Jag tror absolut att jag tjänar på det, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag