Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Auschwitz-museets ilska – efter turisternas bilder

Foto: AP / AP TT / NTB SCANPIX
Foto: JACEK BEDNARCZYK / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

På en plats där en miljon människor dödades väljer turister att lägga upp bilder där de går balansgång på tågspåren. 

Spåren som fraktade barn och vuxna till döden. 

Nu ryter personal på Auschwitz Museum ifrån mot turisternas okänsliga beteende. 

Auschwitz Museum är en plats till för och utbildar sina besökare om Förintelsen och hedra alla de som dödades i koncentrationsläger och förintelseläger. 

Varje år besöker runt två miljoner turister museet i utkanten av den polska staden Oświęcim. 

Nu sänder museets personal en uppmaning till sina besökare om att vara mer respektfulla. Det efter att flera turister väljer att ta bilder på sig själva där de balanserar på tågspåren som leder in till koncentrationslägren och lägga upp på sociala medier.

På museets Twitter skriver de att det finns bättre platser att öva balansgång på än tågspår som ledde hundratusentals till döden:

”När kommer till Auschwitz Museum kom ihåg att du är på en plats där över en miljon människor dödades. Respektera deras minne. Det finns bättre ställen att lära sig att gå balansgång på än en plats som symboliserar deportationen av hundratusentals till sin död.”

https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1108337507660451841

Över 95 tusen personer har gillat museipersonalens uppmaning. 

Flera ”Förintelseselfies” 

I höstas uppmärksammades en annan händelse utanför koncentrationslägret Auschwitz då tre unga tjejer lade upp en bild där de gjorde en så kallad Hitlerhälsning.  

Även tidigare har kritik riktats mot turister som tar så kallade ”Förintelse-selfies”. En annan vanlig plats för detta är förintelsemonumentet i Berlin. 

I januari 2017 tog den berlinbaserade israeliska konstnären och satirikern Shahak Shapira upp just lättsamma turistbilder framför minnesplatser för Förintelsen. Under namnet ”Yolocaust” la han upp turistselfies tagna vid minnesmonumentet blandat med bilder från koncentrationsläger för att framhäva och undersöka samtidens relation till minnesmonument. 

Då nåddes 2,6 miljoner människor världen över av bilderna via sociala medier under två veckor och efter projektet skrev han på sin facebooksida att ”Nästan alla vars bilder jag använt mig av har hört av sig och bestämt sig för att ta bort bilderna från sina sociala medier”.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!