187 gånger har de här trycken som påstås vara gjorda av Andy Warhol sålts på Lauritz.com.
187 gånger har de här trycken som påstås vara gjorda av Andy Warhol sålts på Lauritz.com.

Auktionssajt sålde falska Warholtryck

Publicerad

Auktionsjätten Lauritz.com har sålt flera falska Andy Warhol-tryck, avslöjar Uppdrag granskning i kvällens program.

Trots att auktionssajten känt till förfalskningarna har de fortsatt att säljas – av bolagets chefer.

– Det är trist och pinsamt att vi har sålt de här förfalskningarna, säger Mette Rode Sundstrøm, vd på Lauritz.

På auktionsjätten Lauritz.com har köpare kunnat bjuda på flera Andy Warhol–verk. Problemet är att flera av dem är förfalskningar – och företaget har vetat om det.

Uppdrag granskning-teamet köpte själva ett par av Warhol-verken föreställande Mick Jagger och konstnären David Hockney och lät oberoende experter granska dem. De kunde snabbt konstatera att verken är förfalskningar. Ändå har Lauritz egna experter släppt igenom dem.

Uppdrag granskning har tagit del av ett internt meddelande, där företaget varnade sina medarbetare för verk som är märkta med en CMOA-stämpel – vilken återfinns på David Hockney-trycket. Stämpeln påstås vara ett äkthetsbevis, bland annat av en Lauritz-expert som medverkar i programmet, men har i själva verket aldrig använts för de Warhol-tryck som säljs.

Uppdrag granskning visar även att anställda på Lauritz.com har övervärderat och sålt egna varor. Detta har auktionshusets kunder inte fått veta.

Filialchefer sålde falska tryck

Bland säljarna av de falska trycken märks två filialchefer på just Lauritz.com. Det visar sig att Mick Jagger-trycket som Uppdrag granskning köpt såldes av en av dem.

Mette Rode Sundstrøm, vd på Lauritz.com, uppger att filialchefen fått tillåtelse att sälja trycken. Hon hävdar att deras experter fortfarande ser trycken, som sålts 187 gånger på sajten, som äkta – men att de har beskrivits felaktigt.

Förfalskning av en Andy Warhol-tavla föreställande David Hockney.Foto: SVT

Enligt henne har Lauritz informerat samtliga köpare av trycken. Men hon är enig om att Hockney-trycket är en förfalskning:

– Det du visar är en förfalskning, som vi tyvärr har sålt. Det är en falsk stämpel och vi känner faktiskt till stämpeln. Vi vet absolut att den är falsk och det har vi uppmärksammat våra experter på, säger hon i programmet.

Det framgår även i programmet att säljare tillåtits lägga bud på egna varor – vilket görs för att trissa upp priset.

– Vi kan inte förbjuda att man lägger bud på sina egna varor, säger Mette Rode Sundstrøm till Uppdrag granskning.

Lauritz har efter intervjun ändrat reglerna så att man som säljare inte får bjuda på sina egna varor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag