Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ärr, hår och bristningar – H&M slutar retuschera

Företaget hyllas nu för sitt nya beslut. Foto: h&m.com
De har valt att inte retuschera sina modeller. Foto: © http://www2.hm.com/en_gb/ladi

Svenska modejätten slutar nu att retuschera bort modellernas så kallade brister i sina bilder.

Ärr, bristningar och hår får nu vara kvar.

Nu hyllas företaget för beslutet från flera håll, skriver Daily Mail.  

”Tack för att ni sprider kroppspositivism genom att inte photoshoppa bristningar”, skriver en person. 

Klädkedjorna Asos, Misguided och BooHoo har redan slutat retuschera liknande "brister".  

De flesta modellerna representerar inte den genomsnittliga kvinnans kroppsform. Trots att modeller ofta befinner sig inom skönhetsnormen retuscheras deras kroppar – för att ta bort alla tecken på "imperfektion".

Men det är någonting som håller på att ändras. Många varumärken har tidigare genomfört kampanjer där kvinnors kroppar skildras som de faktiskt ser ut. 

I juni gick nätjätten ASOS ut med en kampanj där 19-åriga modellen Natalia Lorenzo visade upp sin kropp helt oretuscherad. I höstas gick Adidas och Arvida Byström, 26, ut i en kampanj som visade håret på benen.  

Foto: h&m.com

Har tidigare kritiserats

H&M har tidigare kritiserats för flera beslut när det kommer till retuschering av bilder, som 2015 när flera bilder på modellen Elsa Hosk ifrågasattes och 2013 när Beyonces kurvor påstods ha retuscherats bort

Men nu bryter H&M ny mark – och undviker att retuschera bikinibilder. På deras hemsida går det att se flera bilder med olika modeller – och deras helt vanliga kroppar. 

På flera av kvinnorna syns bristningar längs med låren, på andra går det att se hår på armarna och magen. En tredje modell har ett ärr i ansiktet. 

Foto: h&m.com

Positiva reaktioner

Nu reagerar flera personer positivt på klädjättens beslut att visa mer realistiska bilder. 

Foto: h&m.com

 

Petra Buchinger, presskontakt på H&M Sverige, skriver i ett mejl till Expressen att H&M har riktlinjer för hur retuscheringen ska gå till.

Foto: h&m.com

”Vi har tydliga riktlinjer för retuschering av bilder och ändrar så lite som möjligt. Vi är glada för den positiva feedbacken och hoppas fortsätta inspirera våra kunder med våra kampanjer.”, skriver hon.