Foto: Anna-Lena Mattsson
 Foto: Anna-Lena Mattsson

Arne hotad av blufflotteri

Publicerad
Uppdaterad
Årets fräckaste blufföretag hotar sina offer med kronofogden. Hundratals svenskar har fått fakturor från ett lotteri som de aldrig deltagit i.
- De här företagen lever på folks rädsla för kronofogden, säger Mats Attin, inre befäl på polisen i Malmö.
Konsumentverket har fått in 380 anmälningar mot Waplotto/Euromillions. Företaget skickar bluffakturor till människor och hävdar att de gått med i ett lotteri - genom att öppna ett sms som skickats till dem. Den som vägrar betala hotas med kronofogden.
För tre månader sedan kom en faktura hem till Arne Lithander som bor i Stockholmsområdet. Företaget hävdade att han var skyldig 399 kronor.
- Det stämde inte alls. Den tiden som de påstod att jag varit inne och spelat var jag ute hos kunder, säger han.

"Jag betalade aldrig"

Han polisanmälde fakturan, men ingenting hände. Två månader senare kom en påminnelse - företaget hade lagt på en påminnelseavgift på 99 kronor.
- Jag betalade aldrig. Nu har jag fått ett sms från företaget där de hotar med inkasso, säger Arne Lithander, som tycker att händelsen är obehaglig.
- Härnäst kanske de står utanför min dörr och vill ha pengarna, hur långt ska det gå?
Enligt Malin Fors, jurist på konsumentverket, är antalet anmälningar mot Waplotto/Euromillions ovanligt många. Och troligtvis är mörkertalet stort eftersom det är bara en liten andel som brukar anmäla.
- Många blir rädda när de får en sådan faktura och betalar på grund av det, säger hon.

Behöver inte oroa sig

Konsumentverket uppmanar alla som fått fakturor från företaget att inte betala dem utan att i stället bestrida dem genom att skicka ett mejl eller brev till företaget.
Den som får hot om kronofogden behöver oftast inte oroa sig för betalningsanmärkningar.
- Men det gäller att tillvarata sin rätt. Man måste bestrida. Om företaget går vidare hamnar saken i tingsrätten och där måste företaget bevisa att ett avtal har ingåtts, säger Åke Lundholm, informationsansvarig hos kronofogden.
Euromillions är registrerat i England, men har en postbox i Malmö. Mats Attin, inre befäl vid Malmöpolisen, menar att de inte kan göra särskilt mycket.
- Gränsen mellan kriminalitet och civilrätt är hårfin i de här fallen. De här företagen utnyttjar folks rädsla för kronofogden. Skickar de ut hundratusen sådana brev är jag övertygad om att tusen betalar, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag