– Varken vi, andra aktörer på Arlanda eller i resten av Europa klarade av att resurssätta i den takten som behövdes. Resultatet blev en produkt som inte var bra. Jag har full förståelse för resenärer som var frustrerade.
Så summerar Jonas Abrahamsson, vd på det statliga flygplatsbolaget Swedavia, förra årets haveri när han pratar med Dagens Nyheter.
Enligt Abrahamsson hade de svenska flygplatserna, med Arlanda i spetsen, en passagerartillväxt på 4-5 månader som motsvarade 20 år och på grund av pandemin var det stor brist på personal – framför allt i säkerhetskontrollerna.
Nya säkerhetskontroller införs
I juli kommer den nya omdiskuterade säkerhetskontrollen att tas i bruk. Den ska vara både större – gå från dagens nio passager till att kunna ha 24 genomgångar öppna – och den bygger på modernare teknik – resenärerna ska inte behöva ta ut vätskor eller elektronik ur väskorna innan de placeras på banden och personalens arbete ska bli smidigare.
– Man kan komma upp i nästan dubbelt så hög genomströmningshastighet per lina. Istället för 150 passagerare i timmen kommer man när allting är intrimmat kunna få igenom närmare 300 i timmen, säger Jonas Abrahamsson till DN.
Den moderna tekniken möjliggör att vätskor kommer kunna identifieras på molekylnivå och alla objekt större än en mobiltelefon kommer virtuellt kunna lyftas ur väskan för att studeras närmre. Det innebär enligt Abrahamsson att färre väskor kommer behöva öppnas och packas om vid säkerhetskontrollen.
Abrahamsson tror att allt sammantaget kommer upplevelsen för resenärerna vara en annan än för ett år sedan.
– Vi förväntar oss en normal sommar, och på en storflygplats ska man komma ihåg att det innebär mycket folk. När det är högt tryck, på morgnarna till exempel, så kommer det att uppstå köer på i princip alla delar av flygplatsen. Då får man vara beredd att köa i uppemot en halvtimme. Det är milsvid skillnad mot för ett år sedan.