Miljardären Chen Guangbiao får stor uppmärksamhet på grund av sitt smått otroliga visitkort.
Miljardären Chen Guangbiao får stor uppmärksamhet på grund av sitt smått otroliga visitkort.

Är detta världens bästa visitkort?

Publicerad

Miljardären Chen Guangbiao har fått stor uppmärksamhet efter att ha velat köpa stortidningarna New York Times och Wall Street Journal.

Nu får han ännu mer rubriker – den här gången på grund av sitt smått otroliga visitkort.

Han är en av Kinas rikaste personer och uppskattades ha en personlig förmögenhet på cirka fem miljarder kronor förra året.

Miljardären Chen Guangbiao har tidigare gjort sig ett namn inom välgörenhetskretsar. Men de senaste dagarna har han figurerat i tidningar världen över. Anledningen? Guangbiao har velat köpa både New York Times och Wall Street Journal.

Fyllda med luft

I kina beskrivs han ofta som en excentrisk person. Inte minst för att han i våras sålde läskburkar fyllda med luft till invånare i Peking vars luftförhållanden är dåliga på grund av föroreningar.

"Kinas moraliske ledare"

Det är dock affärsmannens visitkort som uppmärksammats allra mest i sociala medier de senaste dagarna. Amerikanska journalister har enligt Business Insider fått ett kort där Guangbiao beskriver sig själv som den "mest inflytelserika personen i Kina" samt den "mest välkända och älskade kinesiska förebilden".

Utöver det berättar visitkortet att Guangbiao är "Kinas moraliske ledare", "Kinas topp tio mest hedervärda volontärer" och "Kinas mest framstående filantrop".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag