Antonia Simon, ordförande på "Mensen – forum för menstruation". Foto: PrivatAntonia Simon, ordförande på "Mensen – forum för menstruation". Foto: Privat
Antonia Simon, ordförande på "Mensen – forum för menstruation". Foto: Privat
Namninsamlingen från uppropet "Mensa utan moms" ska skickas till riksdagen. Foto: SkärmdumpNamninsamlingen från uppropet "Mensa utan moms" ska skickas till riksdagen. Foto: Skärmdump
Namninsamlingen från uppropet "Mensa utan moms" ska skickas till riksdagen. Foto: Skärmdump

Antonia, 28, vill att det ska vara billigare att ha mens

Publicerad

Flera kvinnoorganisationer kräver att skatten för mensskydd ska sänkas.

Att ha råd med mensskydd är en mänsklig rättighet, menar "Mensen – forum för menstruation".

– Mens är inget val. Tillgång till billigt mensskydd är en nödvändighet, säger ordföranden Antonia Simon, 28.

"Vi kräver att skatten på mensskydd ska sänkas markant."

Så skriver organisationen "Mensen – forum för menstruation" i ett upprop som i skrivande stund samlat in närmare 4 000 underskrifter. Syftet är att väcka liv i debatten om mensskydd och understryka att konsumtion av tamponger, bindor och liknande produkter är en nödvändighet – inte ett val, menar organisationen.

"Den strukturella känslan av skam som finns kring mens är svår att få bort. Men vore det inte så mycket bättre att kunna köpa det där tampongpaketet - med eller utan skam - till ett rimligt pris? Alla ska kunna välja det mensskydd som de önskar utan att behöva tänka på vad det kostar", står det i uppropet.

"Mens är inget val"

Enligt organisationen måste en menstruerande person lägga mellan 15 000 och 70 000 kronor på mensskydd under sin livstid, beroende på vilken typ av produkt och hur riklig mensen är.

I Sverige ligger momsen för mensskydd på 25 procent, vilket är ungefär dubbelt så mycket som att äta ute på restaurang. De som tränar med en personlig tränare betalar 6 procent moms.

https://www.instagram.com/p/BdfkKl-g7QZ/?taken-by=_mensen_

– Mens är inget val. Tillgång till billigt mensskydd är en nödvändighet och ska bli en självklarhet, säger ordföranden Antonia Simon.

– Vi vill att mensmomsen tar plats på den politiska agendan. Vi vill fylla en låda med olika former av mensskydd och lägga till en utskrift av namninsamlingen som vi ska lämna över till berörda politiker.

Mensa utan moms-kampanj

Uppropet är en del av kampanjen "mensa utan moms" – där användare i sociala medier uppmanas att lägga ut bilder på sina mensskydd med svar på en rak fråga:

Vad har du hellre velat lägga pengarna på?

Victoria Manfred, ordförande på Lingonkollektivet.Foto: Cecilia Öhlin

26-åriga Victoria Manfred från föreningen Lingonkollektivet, en av organisationerna som står bakom uppropet, menar att rådande priser på mensskydd är höga.

– I låginkomsthushåll med flera mensare blir det påtagligt, säger hon.

– Mens är en naturlig process i ungefär halva befolkningens kroppar och är en del av våra liv under väldigt många år. Att betala mer moms för något som gör det möjligt för mensare att kunna delta i samhället under sin mens än för att äta på restaurang eller ha råd med en personlig tränare är bisarrt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag