Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Antonia, 28, vill att det ska vara billigare att ha mens

Antonia Simon, ordförande på "Mensen – forum för menstruation". Foto: Privat
Namninsamlingen från uppropet "Mensa utan moms" ska skickas till riksdagen. Foto: Skärmdump

Flera kvinnoorganisationer kräver att skatten för mensskydd ska sänkas.

Att ha råd med mensskydd är en mänsklig rättighet, menar "Mensen – forum för menstruation".

– Mens är inget val. Tillgång till billigt mensskydd är en nödvändighet, säger ordföranden Antonia Simon, 28.

"Vi kräver att skatten på mensskydd ska sänkas markant."

Så skriver organisationen "Mensen – forum för menstruation" i ett upprop som i skrivande stund samlat in närmare 4 000 underskrifter. Syftet är att väcka liv i debatten om mensskydd och understryka att konsumtion av tamponger, bindor och liknande produkter är en nödvändighet – inte ett val, menar organisationen.

"Den strukturella känslan av skam som finns kring mens är svår att få bort. Men vore det inte så mycket bättre att kunna köpa det där tampongpaketet - med eller utan skam - till ett rimligt pris? Alla ska kunna välja det mensskydd som de önskar utan att behöva tänka på vad det kostar", står det i uppropet.

"Mens är inget val"

Enligt organisationen måste en menstruerande person lägga mellan 15 000 och 70 000 kronor på mensskydd under sin livstid, beroende på vilken typ av produkt och hur riklig mensen är.

I Sverige ligger momsen för mensskydd på 25 procent, vilket är ungefär dubbelt så mycket som att äta ute på restaurang. De som tränar med en personlig tränare betalar 6 procent moms.

https://www.instagram.com/p/BdfkKl-g7QZ/?taken-by=_mensen_

– Mens är inget val. Tillgång till billigt mensskydd är en nödvändighet och ska bli en självklarhet, säger ordföranden Antonia Simon.

– Vi vill att mensmomsen tar plats på den politiska agendan. Vi vill fylla en låda med olika former av mensskydd och lägga till en utskrift av namninsamlingen som vi ska lämna över till berörda politiker.

Mensa utan moms-kampanj

Uppropet är en del av kampanjen "mensa utan moms" – där användare i sociala medier uppmanas att lägga ut bilder på sina mensskydd med svar på en rak fråga:

Vad har du hellre velat lägga pengarna på?

Victoria Manfred, ordförande på Lingonkollektivet. Foto: Cecilia Öhlin

26-åriga Victoria Manfred från föreningen Lingonkollektivet, en av organisationerna som står bakom uppropet, menar att rådande priser på mensskydd är höga.

– I låginkomsthushåll med flera mensare blir det påtagligt, säger hon.

– Mens är en naturlig process i ungefär halva befolkningens kroppar och är en del av våra liv under väldigt många år. Att betala mer moms för något som gör det möjligt för mensare att kunna delta i samhället under sin mens än för att äta på restaurang eller ha råd med en personlig tränare är bisarrt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!