Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anton, 10 månader, fick glasbit i barnmat

Foto: Christian Örnberg

Den senaste veckan har varit chockartad för familjen Wistén-Lindqvist i Solna.

Anton, 10 månader, satt och åt färdiglagad barnmat - när han plötsligt fick svårt att andas och började blöda ur munnen.

Det visade sig att han hade svalt en glasbit som skurit upp sår i halsen.

Nu är han hemma igen efter att ha vårdats på sjukhus i tre dagar.

– Jag trodde att han skulle dö, säger Antons mamma Alessia Wistén.

Efter incidenten har distributören spärrat produkten.

Det var i söndags vid 13-tiden som Alessia Wistén och Edvin Lindqvist satt och matade sin son Anton Lindqvist med vegetarisk lasagne av märket Hipp. Plötsligt började Anton skrika och gråta. Sedan började han även kippa efter luft.

– Det började rinna blod ur munnen. Då förstod vi att det var allvarligt, säger Alessia Wistén.

Hon ringde omedelbart 112 och efter några minuter kom en ambulans.

– Jag var livrädd att han skulle dö, att det var något med luftstrupen, att det hade gått hål på den, säger Alessia Wistén.

Anton och hans föräldrar fördes till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

– Då visste vi inte att det var glas för alla tyckte att det var så overkligt att det skulle kunna ha varit glas i förpackningen.

"Var så mycket blod"

Läkarna gick ner med kamera och undersökte Antons hals. Då upptäckte man sår i halsen.

– Det var så mycket blod så man kunde inte riktigt se om det fanns kvar något. Sedan röntgande de lungorna, och där fanns inga föremål, säger Alessia Wistén.

Familjen fick åka hem på söndagskvällen. Först då såg de att barnmatsburken hade spruckit på insidan.

– Det var glassplitter på hans hakklapp och på skeden.

Alessia Wistén ringde tillbaka till sjukhuset och familjen blev uppmanad att åka in igen.

Därefter har Anton och hans mamma varit inlagda för observation på sjukhuset. I tisdags kväll kom de hem igen.

– Glasbiten kom ut den naturliga vägen. De har inte hittat något i lungor och luftvägar och nu mår han bra. Det är mest min sambo och jag som mår dåligt över vad som kunde ha hänt. Chocken börjar komma nu när vi har kommit hem.

"Har spärrat produkten"

Familjen har varit i kontakt med Arvid Nordquist H.A.B, som distribuerar Hipp, men är besvikna över responsen.

– Vi pratade med deras konsumentkontakt och de blev rädda, med sa direkt: vi har inget juridiskt ansvar efter att burken har lämnat fabriken. Vi känner att vi hade velat ha en ursäkt och mer sympati för vad som hänt, säger Alessia Wistén.

– Det blir aldrig mer burkmat för oss, utan hemgjord.

Ola Liljeqvist, nordisk marknadschef för Arvid Nordquist, säger till Expressen.se att han under torsdagen personligen ringt upp Edvin Lindqvist och bett familjen om ursäkt. Han säger också att man har vidtagit åtgärder.

– Vi har spärrat produkten för vidare utleveransen och kontrollerat de två butiker där familjen hade kunnat tänkas köpa produkten. Vi har även varit i kontakt med tillverkaren Hipp, som har gjort kontroller.

– Efter alla åtgärder har vi gjort bedömningen att det är något som har skett i distributionen.

Kommer familjen att få någon kompensation?

– Absolut. Vi kommer kompensera för de utlägg de har haft.