Äntlifgen hemma hos mamma i soffan. Dramat är över för de fem Kungsbackabarnen. Mamma Elisabeth Krantz, med barnen Sara, Miriam, Zackarias, Amina och Adam.
Äntlifgen hemma hos mamma i soffan. Dramat är över för de fem Kungsbackabarnen. Mamma Elisabeth Krantz, med barnen Sara, Miriam, Zackarias, Amina och Adam.

Äntligen hemma - den bästa jul barnen kunde få

Publicerad
Uppdaterad
KUNGSBACKA. Äntligen!
Efter nästan sju månaders kast mellan hopp och förtvivlan kom de kidnappade Kungsbackabarnen hem i morse.
- Den bästa julklapp man kunde få, säger 16-åriga Sara.
Barnen hälsades välkomna hem - bland annat med en tårta som grannen bakat.
Familjen har bara hunnit sova ett par timmar när GT/Expressen knackar på dörren hemma hos familjen Krantz i Kungsbacka. Äldsta dottern Sara tar emot klädd i morgonrock. Trött men glad över att allt är över. - Det känns bra men fortfarande lite konstigt att sitta i soffan igen, säger hon.

Fick panik

In i det sista strulade det med hemkomsten. Pappan ändrade sig plötsligt när de var på väg mot Kungsbacka i taxi och beordrade chauffören att köra barnen till släktingar i Skene. - Jag fick ju panik. Vi har väntat i sju månader på att komma hem och så säger han - vänd. Men efter några timmar hos släktingarna kom äntligen mamma och mormor för att hämta hem barnen. - Det var helt underbart. Jag sa till mamma att hon skulle skynda sig, jag ville bara åka hem direkt.

Lång väntan

I lägenheten väntade stora delar av släkten sedan många timmar tillbaka. - Vi kramade om varandra och det var mycket tårar, säger Sara. Efter lite mat kunde Sara, Miriam, Zakarias, Amina och Adam till sist gå och lägga sig i sina egna sängar. Mamma Elisabeth hade fått hem sina barn. Sju månaders helvete var äntligen över.
Mikael Thörnqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag