Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Anställda på flera flygbolag i strejk

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: Johan Nilsson / Scanpix

Nu går kabinpersonalen hos flygbolagen Tuifly, Novair och Primera Air ut i strejk.

För att förhindra att sportlovsresenärerna drabbas tvingas charterbolagen hyra in både flygplan och kabinpersonal.

En åtgärd som kommer att kosta dem miljonbelopp.

– Diskussionerna om rimliga arbetsvillkor har pågått sedan september förra året men det har inte lett till något resultat. En 60 timmars arbetsvecka är inte rimligt och ger ingen möjlighet för återhämtning, säger Unionens presschef Louise Gerdemo Holmgren.

Men Unionen och avtalsgivarna har inte kunnat enas om en lösning på konflikten.

Långt ifrån varandra

Medlarna har inte lagt något bud eftersom de anser att facket och arbetsgivarna står för långt ifrån varandra för att komma överens om arbetstiderna. Unionen vill att arbetstiden för kabinpersonalen sänks till maximalt 42 timmar per vecka. Fler arbetstimmar skulle, enligt Unionen, inte bara gå ut över kabinpersonalen, utan även över passagerarna eftersom det anses vara en säkerhetsrisk med allt för trött kabinpersonal.

Fritidsresor är ett av de charterbolag som påverkas av den eventuella strejken. Bolaget har till exempel tvingats tidigarelägga en flygning till Sharm el-Sheik sju timmar.

– Och på vissa plan finns inte exakt samma antal säten i exempelvis business class, så då kommer resenärerna inte att få sitta i den klass de bokat. Men vi kompenserar självklart dessa resenärer, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

För Fritidsresor kommer strejken att kosta omkring fem miljoner kronor om dagen. Hos Apollo vill man inte gå ut med en officiell siffra men menar att det handlar om "miljontals kronor".

– Vi hyr in nya flygplan, och i vissa fall måste vi styra om flygningarna så att resenärerna exempelvis får flyga via Oslo, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Trots de höga kostnaderna menar hon att hon att man inte kommer att täcka upp för den strejkande kabinpersonalen så länge som det är nödvändigt.

– Apollo ägs av ett internationellt företag med stora, finansiella muskler. De klarar det här, säger Kajsa Moström.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.