Skandalen upptäcktes när en boende på Kristallgården i Älvsjö. Foto: Scanpic/Carema
Skandalen upptäcktes när en boende på Kristallgården i Älvsjö. Foto: Scanpic/Carema

Anställd sparkad - efter övergrepp

Publicerad
Uppdaterad
En anställd på Caremahemmet Kristallgården har anklagats för övergrepp mot minst en boende.
Den anställde fick sparken efter att den boende slagit larm till verksamhetschefen, skriver Aktuellt i Politiken.
Skandalen upptäcktes när en boende på Kristallgården i Älvsjö klagade på att en person i personalen gjorde att hon kände obehag.
Verksamhetschefen på äldreboendet, Charlotta Nilsson, pratade då med flera personer ur personalen och det kom fram att flera andra boende också kände obehag av den personen.
Övergreppen anmäls enligt lex Sarah och markeras som sexuella och psykiska. Enligt anmälan är det en boende som säger att "ni måste göra något" när verksamhetschefen frågar om personen.

"Bra att den inte jobbar kvar"

Personen som anklagas för övergreppen fick sparken av Carema - och enligt lex Sarah-anmälan hade personen redan innan det först sagts upp av personliga skäl men sedan omplacerats innan verksamhetschefen fick kännedom om övergreppen.
Verksamhetschefen fick kännedom om övergreppen i slutet på maj i år.
- Jag kan inte kommentera fallet då jag inte känner till det alls, men om det stämmer att en person utsatt boende för övergrepp är det bra att den inte jobbar kvar, säger Elisabeth Frostell, informationschef på Carema Care.
Den socialdemokratiska tidningen Aktuellt i Politiken rapporterade först som händelsen. Expressen.se har tagit del av lex Sarah-anmälan som skickats till socialstyrelsen.
Carema Care har den senaste tiden varit i blåsväder efter flera avslöjanden av vanvård på äldreboenden i företagets regi.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag