Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Chef på Voi föreslår M-politiker till valsedlar

Intervju med Vois policychef Tina Ghasemi Liljekvist.
Voi är Sveriges största elsparkcykelbolag.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Tina Ghasemi Liljekvist driver opinion för Voi och förslår vilka M-politiker som ska hamna på valsedlarna i Stockholm.
Foto: Riksdagsbild / Sveriges riksdag

Den tidigare riksdagsledamoten Tina Ghasemi Liljekvist jobbar med att driva opinion för Sveriges största elsparkcykelbolag: Voi.

Samtidigt sitter hon i Stockholmsmoderaternas nomineringskommitté för att föreslå personer till valsedlarna, rapporterar SvD

Detta trots att utskällda fordonen är en het politisk potatis i Stockholm. 

–Jag tycker att det är problematiskt med hennes jobb, särskilt med tanke på allt tjafs som varit kring de här cyklarna, säger en M-källa till tidningen. 

Tina Ghasemi Liljekvist var riksdagsledamot för Moderaterna under två mandatperioder, från 2010 till 2018. 

Hon har även varit ledamot i Stockholms kommunstyrelse. 

I mars blev hon policychef för Sverige största elsparkcykelbolag, Voi. 

”Jag ser fram emot att använda min politiska erfarenhet för att driva på processer och skapa välanpassade regulatoriska ramverk med invånarnas bästa i åtanke. Det finns en rad områden där vår dialog med städerna kan bidra med stort värde, inte minst i att skapa en mer tillåtande infrastruktur”, sa hon i ett pressmeddelande i samband med att hon tillträtt, rapporterar SvD. 

Men förutom att använda sin politiska erfarenhet så har Tina Ghasemi Liljekvist även kvar ett uppdrag inom partipolitiken i Stockholms stad, rapporterar SvD. 

I våras valdes hon till vice ordförande i nomineringskommittén under Stockholms stads stämma. 

Vilka som sitter i kommittén är hemligt men flera M-källor bekräftar för SvD att Tina Ghasemi Liljekvist är vice ordförande och beskriver det som en ”intressekonflikt” med tanke på Voi-jobbet. 

Källa: ”De har makt eftersom de lägger förslaget”

Kommittén sammanställer förslag på personer till valsedlarna och har därmed ett inflytande över vilka som får en möjlighet att representera Moderaterna i kommunfullmäktige. 

– De har makt eftersom de lägger förslaget till nomineringsstämman. De föreslår hur valsedeln ska se ut. I huvudsak går deras förslag igenom. Det krävs mycket för att stämman ska revoltera och säga nej, säger en M-källa till SvD

Elsparkcyklarna är en brännhet politisk fråga i Stockholms stad. 

I fullmäktige finns två färska förslag kring elsparkcyklarna, som ska behandlas under måndagen och som den grönblå majoriteten väntas rösta igenom. 

Dels att bolagen ska betala en avgift på 1 400 kronor per år och elsparkcykel för att få tillstånd att driva verksamhet och att bolagen ska behöva söka tillstånd hos polisen. 

M-källa: ”Det är en jättekonstig intressekonflikt”

Under fredagen berättade även trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att antalet elsparkcyklar i Stockholm ska nära på halveras under nästa år, från 23 000 till 12 000, och att antalet bolag som får tillstånd att bedriva verksamhet med fordonen begränsas från dagens åtta till tre stycken. 

Tina Ghasemi Liljekvist är dessutom ersättare i riksdagen. 

– Det är en jättekonstig intressekonflikt. Om man har som uppgift att påverka lagstiftaren så kan man ju inte också vara en del av lagstiftaren, säger en M-källa till SvD

Tina Ghasemi Liljekvist har inte velat svara på SvD:s frågor men har skrivit ett mejl till tidningen där hon bland annat skriver att Voi ”har självklart inget problem med att jag på min fritid har ett ideellt engagemang, det hoppas jag gäller på alla arbetsplatser”.

”Kaos på Stockholms gator”

Antalet elsparkcyklar kan minskas ytterligare vid halvårsskiftet • Daniel Helldén: ”Kaos på Stockholms gator”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.