Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Annonsörernas oro – väljer att begränsa sig

Foto: PAUL SAKUMA / AP TT / NTB SCANPIX
Googles Sverigechef Anna Wikland. Foto: ANETTE LINDFORS PERSSON / IBL
Ett företag som tagit ställning för att inte synas på hat- och rasistsajter är Unilever. Foto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Sveriges annonsörer är oroliga för att synas i sammanhang de inte kan stå för. 

Allt fler väljer nu att begränsa sin räckvidd för att minska risken att synas på hatsajter, trots risk för minskad inkomst, enligt branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

– Man får ställa sig frågan: Är det värt risken att synas där vi inte vill synas? säger Tero Marjamäki, presschef.

Expressens och DN:s granskning av Google har visat på hur Google och Youtube tillåter högerextrema grupper såsom Granskning Sverige att sprida sitt material via plattformarna. 

För annonsörer innebär detta risker: annonser riskerar att synas i samband med hatfullt eller extremistiskt material i Googles sökresultat och därmed lida varumärkesskada – och samtidigt finansiera aktörer som sprider hat, rasism och terrorpropaganda eftersom Youtube delar annonsintäkterna med användarna.

Tero Marjamäki, pressansvarig på branschorganisationen Sveriges Annonsörer, säger att annonsörerna är oroliga över var deras annonser hamnar och att de skulle synas på hatsajter, vilket inte sällan sker. 

– Givetvis är det väldigt olyckligt och någonting de absolut inte vill. Det stämmer verkligen inte överens med jag skulle säga alla svenska företags värderingar i grund och botten, det här går verkligen i strid med dem. Det riskerar att skada varumärket att synas i det här sammanhanget, säger han.

 

LÄS MER: Google kan inte smita från sitt ansvar längre

 

Det är inte första gången som som Google, Youtube och andra sociala medier får kritik för bristande kontroll av det innehåll som publiceras av användarna. För ett år sedan valde flera stora företag i USA och Storbritannien att sluta annonsera på Youtube. Skälet: annonserna hamnade allt för ofta i anslutning till stötande, hatiskt och rasistiskt material.

Har ni sett indikationer på att företag inte vill annonsera på Google längre nu?

– Både ja och nej, förra året när de första rapporteringarna kom, drog en del annonsörer tillbaka sin annonsering. Sedan kom flera tillbaka när Google lovade att förändras. Vi får se hur det blir nu. 

– Så länge man ser effekt får man väga som annonsör: Väger risken att synas i sådana här sammanhang upp för de potentiella köp det kan generera. Man får ställa sig frågan: Är det värt risken att synas där vi inte vill synas?

 

LÄS MER: Hatet får företag att bojkotta Youtube

 

Annonsörer kan svartlista sajter

Sveriges annonsörer är oroliga för att synas i sammanhang de inte kan stå för, men det finns saker de kan göra för att minska risken, menar Marjamäki.

– Det finns en kunskapslucka hos en del annonsörer tror vi. Det går att komma ifrån problemet (att få sin annons publicerad på en hatsajt reds. anm.) till viss del, ett exempel är att skapa en ”vit lista”, där man listar sajter eller innehåll där man bara vill synas, säger han.

Det man framför allt jobbar med som annonsör är en svartlistning, där man listar vilka sajter man inte vill synas på. Men det tillkommer hela tiden nya sajter vilket gör det svårt att vara uppdaterad. 

Fler vill ha kontroll

Ett företag som tagit ställning för att inte synas på hat- och rasistsajter är Unilever. På måndagen meddelade företaget att de globalt endast kommer att investera i plattformar som tar ansvar och inte bidrar till hat, hot, rasism eller liknande, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

En tendens som finns även bland svenska annonsörer.

– Vi har börjat se att fler och fler att annonsörer vill ha kontroll över var de syns, säger Tero Marjamäki.

 

LÄS MER: Sex uppmärksammade granskningar av Google och Youtube

 

Ska möta Google

Sveriges Annonsörer har kallat in Google för ett möte, som enligt Marjamäki kommer att ske inom en ”snar framtid”. Där ska branschorganisationen ställa Google till svars vad gäller bristen på en säker annonsmiljö.

– Det här problemet har uppdagats tidigare men fortgått. Vi är bekymrade över att det kunnat fortgå och vill veta vilka åtgärder de vidtar framåt för att få bort problemet, säger Tero Marjamäki.