Annonsera kreativt med Expressen

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Anna Arvidsson, chef för Expressen Studio och Alexander Lydecker, annonsdirektör, i Expressens nya showroom.
Foto: Mikael Sjöberg

Expressen Studio är det nya konceptet för Expressens kreativa annonsförsäljning.

– Vi möter kunderna på ett annorlunda sätt, diskuterar deras behov och skapar unika lösningar som får stort genomslag men som inte äventyrar Expressens redaktionella trovärdighet, säger annonsdirektör Alexander Lydecker.

Expressen, som i fredags nominerades till "Årets dagstidning", utvecklas snabbt med inte bara prisbelönt journalistik och trafikrekord efter trafikrekord i de digitala kanalerna.

Den senaste tiden har Expressen också presenterat flera nya annonsformat och större helhetslösningar för större kunder, som gjort Expressens försäljningsavdelning till en viktigare partner för annonsörer.

Alexander Lydecker:

– 2014 ökade våra totala annonsintäkter med två procent, trots den strukturella nedgången för tryckta medier, och anledningen var den kraftiga tillväxten på mer än 50 procent i vår digitala försäljning.

– Men nu ska vi bli ännu mer effektiva, ännu mer kreativa. Därför har vi bildat Expressen Studio som tillsammans med Expressen-ägda redaktionella byrån Wasp Communication tar fram specifika koncept för respektive kund.

"Vi är snabba"

Anna Arvidsson är chef för Expressen Studio och hon betonar värdet av "flexibilitet".

– Vi är ju en kvällstidning så vi är snabba. Vi lyssnar på kundernas utmaningar och kommer tillbaka med anpassade förslag om exempelvis webb-tv och målgruppsanpassade kampanjer, säger Anna Arvidsson.

– Vår styrka är att vi har bra säljare, kreatörer och formgivare som jobbar ihop och som direkt kan diskutera med redaktionen vilka lösningar som fungerar - men som är tydliga kommersiella budskap, i förhållande till den oberoende journalistiken.

I Expressen-huset i Marieberg i Stockholm, där också Dagens Nyheter och snart även Dagens Industri finns, sitter Wasp Communication i samma lokaler som just Expressen.

Vinner marknadsandelar

Jonas Nilsson, tidigare redaktionell layoutchef på Expressen, är vd för Wasp Communication. Han var med och byggde upp OTW Publishing till en av landets ledande contentbyråer.

– Våra nya digitala sajter har på kort tid blivit väldigt uppskattade av både kunder och läsare. Vår ambition är att producera högkvalitativt innehåll som speglar kundernas verksamhet samtidigt som det inspirerar och berikar läsupplevelsen, säger Jonas Nilsson.

För Expressen - som hela tiden vinner marknadsandelar mot huvudkonkurrenten Aftonbladet, och som nu har 44,4 procent av mobilsajtmarknaden - är samarbetet mellan mediehusets egna avdelningar en konkurrensfördel.

Nya format

Nya spännande annonsformat och så kallad "native advertising", kommersiella budskap i form av skräddarsytt innehåll som hela tiden utvärderas för att ge maximal effekt, ska bidra till att Expressens position som den mest utmanande digitala aktören stärks än mer.

– Internationella prestigetidningar som New York Times, Washington Post och Guardian gör samma sak som Expressen Studio och till och med ansedda BBC prövar nya lösningar. Vi är beredda att testa nytt och lära tillsammans med våra annonspartners, säger Alexander Lydecker.

Det är en mycket snabb förändring som sker inom medieområdet. Som annonsör måste vi testa nya lösningar för att nå fram till konsumenterna. Expressens Nativelösning är ett bra exempel på hur man kan kommunicera med konsumenten på ett nytt och relevant sätt.

Fem annonsörer om sina lyckade samarbeten med Expressen

"Genom vårt gemensamma grepp kring ”native” på Expressen har jag sett mycket bra resultat. Expressen är lyhörda, snabbfotade och kreativa."

Johan Ydring, mediechef på Fritidsresor TUI Nordic


"Anledning till att vi valde en Nativekampanj med Expressen är det proffsiga bemötandet och presentationen av möjligheterna. Allt är möjligt och det är en behaglig teamkänsla över samarbetet oss emellan.”

Kalle Sjöqvist, marknadschef Fiat Professional


"Det är en mycket snabb förändring som sker inom medieområdet. Som annonsör måste vi testa nya lösningar för att nå fram till konsumenterna. Expressens Nativelösning är ett bra exempel på hur man kan kommunicera med konsumenten på ett nytt och relevant sätt."

Johan Landeström, marknadschef Apoteket


"Samarbetet med Expressen ger oss möjlighet att visa att vår personal är redo för insatser nationellt och internationellt, men också att visa upp oss för alla som har ett intresse av Dakarrallyt och motorsport eller Försvarsmakten.”

Robert Forss, marknadsansvarig på Försvarsmakten


"Att kunna erbjuda rörligt mitt-i-prick-innehåll av högsta redaktionella kvalitet ett klick bort från butiken är en spännande kombination av långsiktigt relationsskapande och direkt eller indirekt konvertering i butik."

Johan Englund, marknadschef på Lekmer

Regler kring annonsering

■ I lagen, regelverket och Expressens egna riktlinjer görs skillnad på reklam och redaktionellt innehåll. I "ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation" står det bland annat i artikel 9:

■ "Marknadskommunikation ska vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Används media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är."

■ I dag är det vanligt med så kallade "native advertising, "branded content", "advertorials" etc. I korthet handlar det om innehållsbudskap som håller hög kvalitet i text, bild och presentation men som alltid ska vara tydligt markerat som annonser.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.