Annie Svedin Olsson blev hemskickad från sjukhuset i Falun - trots att hon grät, bönade och bad om hjälp mot smärtorna. Foto: Ulf Palm
Annie Svedin Olsson blev hemskickad från sjukhuset i Falun - trots att hon grät, bönade och bad om hjälp mot smärtorna. Foto: Ulf Palm

Annie skickades hem
- med spricka i höften

Publicerad

Efter att Annie Svedin Olsson, 53, blev påkörd av en körkortslös bilist vid ett övergångsställe fördes hon till sjukhuset i Falun.

Timmar senare fick hon två Alvedon och blev hemskickad, trots att hon grät, bönade och bad om hjälp mot smärtorna.

När hon dagen efter uppsökte sjukhuset i Ludvika kunde man konstatera att hon hade en spricka i höften.

Det var i tisdags som Annie Svedin Olsson hoppade av sin cykel för att leda den över ett övergångsställe på Storgatan i hemstaden Ludvika. När hon var halvvägs över vägen blev hon påkörd av en bilist. Föraren hade indraget körkort och körde en bil belagd med körförbud, skriver DT.se.

Hon flög upp på motorhuven i en kollision som krossade framrutan. När bilen sedan bromsade så flög Annie ned i asfalten. Kort därefter kom en ambulans som förde henne till Falu lasarett.

– De undersökte mig när jag kom in. Då låg jag fortfarande i en madrass och kände inte så himla mycket. Jag var öm i ena foten och hade ett djupt sår i den andra. Det sydde de ihop och sa sedan att jag var klar att åka hem, säger Annie Svedin Olsson till Expressen.se.

Det var när hon reste sig upp från båren som den riktiga smärtan kom, från höften.

– Det var en så fruktansvärd smärta att jag aldrig har varit med om maken. När jag berättade det för läkaren sa han bara "det är sådant man får räkna med när man har varit med om en olycka", säger Annie Svedin Olsson.

Hemskickad med två Alvedon

Hon fick höra att hon inte var kvalificerad för en sjuktransport och fick ta bussen för att komma hem.

– De tog mig inte på allvar trots att jag grät och bönade och bad. Det är fem-sex byten för mig att komma hem med bussen. Det hade jag aldrig klarat. Då hade jag blivit liggande någonstans.

Detta var vid 21-tiden och bussarna hade slutat att gå. Därför fick hon till slut en sjuktransport och kördes hem. Hennes man var bortrest och hennes mobiltelefon hade gått sönder i olyckan.

– Jag kunde knappt röra mig. Jag kunde inte tända några lampor och fick kissa i byxorna eftersom jag inte kunde ta mig till toaletten, säger hon.

Anmälan till patientnämnden

När smärtan fortfarande var olidlig morgonen efter så uppsökte Annie sjukvård i Ludvika. Hon berättade om sina smärtor och blev omedelbart förd till röntgen där man kunde konstatera att hon hade en spricka i höften.

När det har gått tre dagar sedan kraschen och Annie har fortfarande värk i hela kroppen. Höften gör att hon knappt kan röra sig och trots smärtstillande så gör det så ont att det stundtals svartnar för ögonen.

För henne är det inte ett avslutat ärende utan något som hon vill ta vidare. Hon har beslutat sig för att skriva ned en redogörelse över vården hon fick i Falun som ska skickas till patientnämnden.

"Patienten måste höra av sig"

Gunilla Lindberg är chefsläkare på landstinget i Dalarna. Hon kan inte uttala sig om detaljerna i fallet och menar att en utredning görs först när patienten själv framför klagomål.

– Patienten verkar ha uppfattat omhändertagandet som väldigt negativt. Då ska man vända sig till verksamhetsansvariga som är ansvariga att utreda om man har gjort en miss eller inte, säger hon.

Hur följs en sådan miss upp?

– Om det är en allvarlig miss så gör vi en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. Om den är mindre allvarlig gör vi inte någon anmälan men tar till oss det för att förbättra verksamheten så det inte sker igen, säger Gunilla Lindberg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag