Annica Öhman tog ett lån hos 4finance för tre år sedan. Hon lånade 4 000 när hennes make, Daniel Öhman, skulle utomlands med jobbet. Paret har tidigare varit med i TV3:s Lyxfällan. Foto: TV3Annica Öhman tog ett lån hos 4finance för tre år sedan. Hon lånade 4 000 när hennes make, Daniel Öhman, skulle utomlands med jobbet. Paret har tidigare varit med i TV3:s Lyxfällan. Foto: TV3

Annica Öhman tog ett lån hos 4finance för tre år sedan. Hon lånade 4 000 när hennes make, Daniel Öhman, skulle utomlands med jobbet. Paret har tidigare varit med i TV3:s Lyxfällan.

 Foto: TV3
"Sms-lån kan vara en bra nödlösning men det är ändå inte bra. Räntorna är så höga", säger Annica Öhman. Foto: / PRIVAT"Sms-lån kan vara en bra nödlösning men det är ändå inte bra. Räntorna är så höga", säger Annica Öhman. Foto: / PRIVAT

"Sms-lån kan vara en bra nödlösning men det är ändå inte bra. Räntorna är så höga", säger Annica Öhman.

 Foto: / PRIVAT

Annicas sms-lån växte till det dubbla

Publicerad

I september 2013 tog Annica Öhman, 38, ett sms-lån på 4 000 kronor.

När hon kunde betala tillbaka hade summan vuxit till det dubbla – och skulden låg hos Kronofogden.

– Lånet var en nödlösning. Det är ingenting jag rekommenderar, säger hon.

På tisdagen berättade Expressen om den ryska miljardärsfamiljen Boyko – som har tagit greppet om de svenska smålånetagarna.

Deras svenska bolag 4finance AB har de senaste tre åren gjort vinster på en kvarts miljard kronor – och oligarken Oleg Boyko lever lyxliv.

Samtidigt växer svenskarnas skulder. Allt fler lånar pengar till hög ränta, bland annat genom sms-lån.

Lånade till semester

Annica Öhman tog ett lån hos 4finance för tre år sedan. Hon lånade 4 000 när hennes make, Daniel Öhman, skulle utomlands med jobbet.

– Vi hade inga pengar och Daniel skulle på semester. Och att vara utomlands utan att ha en enda krona att röra sig med är inte kul, säger hon.

Paret har varit med i Lyxfällan, något de berättade om i Expressen för drygt två år sedan. De är fortfarande inte skuldfria men ekonomin är på bättringsvägen, säger Annica Öhman.

– Sms-lån kan vara en bra nödlösning men det är ändå inte bra. Räntorna är så höga. Det blir nästan dubbelt upp när man betalar tillbaka.

Hennes sms-skuld hamnade hos Kronofogden – och var ungefär den dubbla när hon väl kunde betala.

Fick lån hos sex lånebanker

En annan som skarpt avråder från att ta lån med hög ränta är Ann-Christine Sehlberg Hansen, 62.

Hennes son sökte förra hösten sökte lån hos 37 lånebanker. Sex av dem beviljade honom lån, bland annat 4finance.

Trots att sonen då bara var 19 år, studerade – och inte hade någon stadig inkomst.

– Han kan fortfarande inte förklara vad som hände när han sökte alla lån, säger Ann-Christine Sehlberg Hansen.

4finance beviljade den unge mannen en kredit på 10 000 kronor. När hans mamma fick veta det blev hon förbannad och förtvivlad, berättar hon.

– Jag har bara pension så jag har inte råd att hjälpa honom. Det var en jättejobbig tid. Kaotisk.

Anmälan till ARN blev vändpunkt

Hon bestämde sig för att ta strid och anmälde alla sex bolagen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Det blev vändpunkten.

Fem av företagen drog tillbaka sina fordringar på sonen.

– En av de första att ringa upp var en jurist från 4finance som sa att de hade hanterat saken fel, säger Ann-Christine Sehlberg Hansen.

Enligt 4finance hade sonen beviljats lånet på grund av ett tekniskt fel. De drog tillbaka sin fordran och krävde att anmälan hos ARN skulle dras tillbaka.

– Juristen var duktig och kunnig och bra att prata med, även om jag förstår att de ändrade sig när jag anmälde och att de inte ville bli granskade.

Ann-Christine Sehlberg Hansen tycker att det är fruktansvärt men denna typ av lån.

– Ungdomar försätter sig i situationer och kan inte betala någonting. Jag rekommenderar det absolut inte, absolut inte. Särskilt inte till någon som inte har en fast inkomst.

Ovanligt med anmälningar hos ARN

På ARN säger man att det inte är särskilt vanligt med anmälningar med anledning av sms-lån.

– Generellt är det ovanligt att de hamnar hos oss. De här aktörerna är så snabba att ansöka om betalningsföreläggande och då backar vi från det, när det redan är en juridisk process, säger Helena Lundberg, kommunikatör på ARN.

En annan teori är att det många gånger är unga personer som tar sms-lån – som kanske inte känner till ARN.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


jess

sonia

Till Expressens startsida

Mest läst i dag