På tisdagen berättade Expressen om den ryska miljardärsfamiljen Boyko – som har tagit greppet om de svenska smålånetagarna.
Deras svenska bolag 4finance AB har de senaste tre åren gjort vinster på en kvarts miljard kronor – och oligarken Oleg Boyko lever lyxliv.
Samtidigt växer svenskarnas skulder. Allt fler lånar pengar till hög ränta, bland annat genom sms-lån.
Lånade till semester
Annica Öhman tog ett lån hos 4finance för tre år sedan. Hon lånade 4 000 när hennes make, Daniel Öhman, skulle utomlands med jobbet.
– Vi hade inga pengar och Daniel skulle på semester. Och att vara utomlands utan att ha en enda krona att röra sig med är inte kul, säger hon.
Paret har varit med i Lyxfällan, något de berättade om i Expressen för drygt två år sedan. De är fortfarande inte skuldfria men ekonomin är på bättringsvägen, säger Annica Öhman.
– Sms-lån kan vara en bra nödlösning men det är ändå inte bra. Räntorna är så höga. Det blir nästan dubbelt upp när man betalar tillbaka.
Hennes sms-skuld hamnade hos Kronofogden – och var ungefär den dubbla när hon väl kunde betala.
Fick lån hos sex lånebanker
En annan som skarpt avråder från att ta lån med hög ränta är Ann-Christine Sehlberg Hansen, 62.
Hennes son sökte förra hösten sökte lån hos 37 lånebanker. Sex av dem beviljade honom lån, bland annat 4finance.
Trots att sonen då bara var 19 år, studerade – och inte hade någon stadig inkomst.
– Han kan fortfarande inte förklara vad som hände när han sökte alla lån, säger Ann-Christine Sehlberg Hansen.
4finance beviljade den unge mannen en kredit på 10 000 kronor. När hans mamma fick veta det blev hon förbannad och förtvivlad, berättar hon.
– Jag har bara pension så jag har inte råd att hjälpa honom. Det var en jättejobbig tid. Kaotisk.
Anmälan till ARN blev vändpunkt
Hon bestämde sig för att ta strid och anmälde alla sex bolagen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Det blev vändpunkten.
Fem av företagen drog tillbaka sina fordringar på sonen.
– En av de första att ringa upp var en jurist från 4finance som sa att de hade hanterat saken fel, säger Ann-Christine Sehlberg Hansen.
Enligt 4finance hade sonen beviljats lånet på grund av ett tekniskt fel. De drog tillbaka sin fordran och krävde att anmälan hos ARN skulle dras tillbaka.
– Juristen var duktig och kunnig och bra att prata med, även om jag förstår att de ändrade sig när jag anmälde och att de inte ville bli granskade.
Ann-Christine Sehlberg Hansen tycker att det är fruktansvärt men denna typ av lån.
– Ungdomar försätter sig i situationer och kan inte betala någonting. Jag rekommenderar det absolut inte, absolut inte. Särskilt inte till någon som inte har en fast inkomst.
Ovanligt med anmälningar hos ARN
På ARN säger man att det inte är särskilt vanligt med anmälningar med anledning av sms-lån.
– Generellt är det ovanligt att de hamnar hos oss. De här aktörerna är så snabba att ansöka om betalningsföreläggande och då backar vi från det, när det redan är en juridisk process, säger Helena Lundberg, kommunikatör på ARN.
En annan teori är att det många gånger är unga personer som tar sms-lån – som kanske inte känner till ARN.