Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Anmärkningsvärda uppgifter om Lööf"

Enligt SvD fick Annie Lööf kännedom om utsläppsfusket redan 2012. Foto: Christian Örnberg
Anders Wijkman, ordförande i Miljömålsberedningen, tycker att Lööf ska lägga alla korten på bordet. Foto: Stefan Söderström

"Annie Lööf måste redovisa exakt vilken information hon har fått", säger Jakop Dalunde.

Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Centerledaren och före detta näringsministern Annie Lööf kände till utsläppsfusket i bilindustrin redan 2012, enligt Svenska Dagbladet.

Reaktionerna har varit starka efter avslöjandet – och nu vill många att Lööf lägger alla korten på bordet.

– Det är anmärkningsvärda uppgifter om de stämmer, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

Förra året avslöjades omfattande fusk inom bilindustrin. Bland annat har Volkswagen använt en hemlig mjukvara för att fuska i samband med mätningar av utsläpp från dieselmotorer.

Enligt SvD, som har tagit del av ett brev från EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani, fick Sveriges förra näringsminister Annie Lööf kännedom om misstänkt fusk inom bilindustrin redan 2012.

 

LÄS MER: Annie Lööf kände till utsläppsfusket 2012

 

Annie Lööf: "Innehöll övergripande beskrivning"

Själv skriver hon i ett uttalande att hon inte alls kände till fusket, utan att hon fick kännedom om det när det avslöjades internationellt förra året.

"Brevet som SvD skriver om kom till näringsdepartementets kännedom och innehöll en övergripande beskrivning av problematiken. Avslöjandet 2015 om ansvarigt fusk med utsläppssiffror gällen den tyska biltillverkaren Volkswagen som inte har någon produktion av personbilar i Sverige. Jag fick kännedom av detta fusk samtidigt som alla andra när det avslöjades sent i fjol", skriver Lööf i uttalandet.

 

 

 

 

Nu har flera reagerat på SvD:s avslöjande, både privatpersoner och politiker. Bland annat Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet:

– Annie Lööf måste redovisa exakt vilken information hon har fått och hur hon agerade på den informationen, säger han.

"Annie Lööf måste redovisa exakt vilken information hon har fått", säger Jakop Dalunde. Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Om uppgifterna stämmer tycker Dalunde att regeringen borde ha offentliggjort informationen när de fick den – och sedan vidtagit åtgärder för att säkerställa att bilindustrin inte kan fuska.

Han säger att både politiker och bilindustrin har ett ansvar.

 

LÄS MER: Hemlig mjukvara i VW:s bilar bakom ”låga” utsläpp

 

Inte i linje med Centerpartiets politik

Dalunde säger också att om dessa uppgifter stämmer är de inte i linje med Centerpartiets politik.

– Det går stick i stäv med retoriken Annie Lööf hade i valrörelsen om att man ska jaga utsläppen och inte bilarna.

Anders Wijkman, ordförande i Miljömålsberedningen, tycker att Annie Lööf ska lägga alla korten på bordet: Berätta vad det stod i brevet och hur hon agerade.

– Det viktigaste nu är att lära inför framtiden så vi blir bättre på sådant här. På att se till så att regler följs. Det är poänglöst att stifta lagar om man struntar i dem.

Hur borde Annie Lööf ha agerat?

– Hon borde ha talat med Transportstyrelsen och de myndigheter som har ansvar för den mera reguljära kontrollen i Sverige. Och hon borde kanske ha talat med Volvos ledning. Hon borde ha varit aktiv på EU-planet för ett sådant här brev borde leda till en dialog. Men jag vet inte vad hon har sagt eller gjort.

Delat ansvar inom EU

Brevet från Antonio Tajani gick ut till EU:s medlemsländer. Enligt Anders Wijkman är ansvaret delat – och EU borde ha tagit ett större ansvar.

Anders Wijkman, ordförande i Miljömålsberedningen, tycker att Lööf ska lägga alla korten på bordet. Foto: Stefan Söderström

– Det är allvarligt att EU:s ledning och medlemsstaternas ledningar helt uppenbart inte har gjort särskilt mycket för att komma den här frågan närmare, säger han.

Expressen har sökt företrädare för alla de olika riksdagspartierna.

Pressekreterare hos miljöminister Karolina Skog (MP) och näringslivsminister Mikael Damberg (S) hänvisar till infrastrukturminister Anna Johansson (S). Hon skriver i ett mejl till Expressen:

"Både klimatutmaningen och renare luft i våra städer är prioriterade frågor för regeringen i EU. Vi deltar aktivt i det arbete som pågår med att ta fram nya sätt att mäta utsläpp."

Anna Johansson: Annie Lööf måste svara själv

Hon skriver vidare att bilindustrin måste "agera med öppna kort" och att det är viktigt att minska utsläppen.

"Att Annie Lööf som minister inte agerade för att stoppa bilindustrins miljöfusk redan 2012 måste hon svara på själv."

Så här säger Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen:

– Det är uppseendeväckande att man inte har agerat på den här informationen. Man borde ha fört den vidare och undersökt den, det är det ansvarsfulla att göra om man sitter i en regering.

Varken Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt eller Kristdemokraterna har några kommentarer i nuläget.

Expressen har också sökt Miljöpartiets språkrör och vice statsminister Isabella Lövin, Moderaternas miljöpolitiske talesperson Johan Hultberg och företrädare för Liberalerna. Även EU:s förre industrikommissionär Antonio Tajani har sökts.

Expressen har inte nått Annie Lööf.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!