Den 24 mars störtade planet och samtliga 150 människor ombord.Den 24 mars störtade planet och samtliga 150 människor ombord.
Den 24 mars störtade planet och samtliga 150 människor ombord.
Piloten Andreas Lubitz tros medvetet ha kraschat flygplanet. Foto: Getty ImagesPiloten Andreas Lubitz tros medvetet ha kraschat flygplanet. Foto: Getty Images
Piloten Andreas Lubitz tros medvetet ha kraschat flygplanet.  Foto: Getty Images

Anhöriga förbereder stämning i USA

Publicerad

De anhöriga till dödsoffren när ett Germanwingsplan störtade i Alperna i mars har sagt nej till moderbolaget Lufthansas erbjudande om skadestånd.

Nu tänker de i stället ta till rättsliga åtgärder i USA.

– Vi förbereder en stämning i USA och ser goda chanser för en rättskipning där, säger advokat Elmar Giemulla, som företräder ett stort antal av familjerna, till tidningen Bild am Sonntag.

Amerikansk lagstiftning möjliggör mycket högre skadeståndsbelopp än vad tysk lag gör.

Den 24 mars störtade planet och samtliga 150 människor ombord, varav 72 tyska medborgare och bland andra två amerikaner, dödades. Piloten Andreas Lubitz tros medvetet ha styrt planet in i alpväggen.

"Minst 100 000 euro"

Efter olyckan betalade Lufthansa, som äger Germanwings, ut 50 000 euro (motsvarande 480 000 kronor) per passagerare till anhöriga, oavsett senare skadestånd. Men därefter har oenighet uppstått om de ytterligare 25 000 euro som Lufthansa erbjudit för lidande. De anhöriga har krävt minst 100 000 euro i ytterligare kompensation och saken har gått i stå.

Samtidigt kan parterna ännu enas. Gemanwings uppger nu i en kort kommentar att kompensationen per familj kommer att "bli minst 100 000 euro" per familj. Det är dock oklart om bolaget där räknar in de 50 000 euro som redan betalats ut.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag