Andreas är aktiv i frågan rörande mc och mopeder. Foto: PrivatAndreas är aktiv i frågan rörande mc och mopeder. Foto: Privat
Andreas är aktiv i frågan rörande mc och mopeder. Foto: Privat
Nu kommer det kosta pengar att parkera inne i Stockholm. Foto: TOMAS LEPRINCENu kommer det kosta pengar att parkera inne i Stockholm. Foto: TOMAS LEPRINCE
Nu kommer det kosta pengar att parkera inne i Stockholm. Foto: TOMAS LEPRINCE
Del av Martins inlägg på Facebook. Foto: Skärmdump FacebookDel av Martins inlägg på Facebook. Foto: Skärmdump Facebook
Del av Martins inlägg på Facebook. Foto: Skärmdump Facebook

Andreas, 44, om nya parkerings- reglerna: "Får betala 20 000 kronor”

Publicerad

De nya parkeringsavgifterna i Stockholm för mc och moped slår hårt mot pendlare. 

En som är kritisk är Andreas Egeryd från Älvsjö som påstår att det kommer att kosta 20 000 kronor per år för honom att parkera.

– Den kostnaden går inte att ta, säger han uppgivet.

Vid månadsskiftet april-maj införs parkeringsavgifter för motorcyklar och mopeder i Stockholm.

I innerstan kostar det tio kronor per timme, i övriga delar av huvudstaden fem kronor.

Men den nya avgiften väcker ilska bland stadens mc-förare och mopedister.

En som har reagerat är Andreas Egeryd, 44, som åker såväl mc som moped till jobbet från hemmet i Älvsjö.

Andreas Egeryd skrev ett långt inlägg på Facebook som har delats friskt den senaste veckan. Engagemanget, med hundratals kommentarer, i frågan tycks vara stort.

– Ja, mycket för att inte många vet om det här, och motorister som inte är engagerade i någon mc-förening eller läser mc-tidningar, de har helt missat det här, säger Andreas Egeryd och syftar delvis på personer som köpt mopeder för ett par tusenlappar men åker på höga parkeringsavgifter.

Foto: Privat

90 kronor per dag

För Andreas Egeryd handlar det om att spara tid, säger han. Drygt en timme om dagen.

– Man kan vinna otroliga mängder tid på det. Och det har ju varit lätt fram tills nu, säger han.

Hittills har det varit gratis att parkera inne i stan. Inför de nya reglerna träder i kraft har Andreas Egeryd räknat ut att han kommer att få betala närmare 20 000 kronor per år i parkeringsavgifter "för en p-yta som motsvarar två trampcyklar".

Hur räknade du ut det?

– I taxa 1 och 2 kommer det kosta 90 kronor per dag om man står nio timmar om dagen. Kör man sedan varje vardag och som i mitt fall med vinterdäck och kör året om, med 210 dagar per år ungefär, då blir det de summorna. Och även om man bara åker april till oktober blir det 10 000 - 15 000 kronor direkt. Det blir väldig mycket pengar. Och det är proportionen som alla ifrågasätter.

"Det är klart att det blir en effekt"

Den nya parkeringsavgiften togs fram för att minska trängseln och öka tillgängligheten för parkeringar inne i stan.

– Tidigare har det varit avgiftsfritt och nu lägger vi en avgift, det är klart att det blir en effekt. Man får försöka hitta p-platser i garage, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till tidningen Mitt i.

Andreas Egeryd håller med om att det är rimligt att det ska kosta att parkera sin mc och moped i stan men han motsätter sig lösningen. Han menar att det går in sex mopeder eller motorcyklar på en bilruta men att det inte avspeglar sig i vad det kostar.

– Det man har gjort här är att gå från 0 till 100 spänn om dagen, rätt på bara. Då får man i så fall lägga på en liten avgift för att se om man får effekt. Man lägger en liten avgift på samma sätt som med bilar. I parkeringsstrategin har man skruvat avgiften, höjt med en krona, och så gör man med trängselskatten och alla avgifter. Man skruvar för att se var det har effekt, säger Andreas Egeryd.

Andreas skrev om det hela på Facebook.Foto: Skärmdump, Facebook

Ifrågasätter uttalande

Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén är det ett problem att p-platserna för motorcyklar ofta är fulla, i synnerhet sommartid. Han hänvisar också mc- och mopedförare till parkeringsgarage för ytterligare platser. 

– Trafikborgarrådet hävdar att mc-platserna är fulla och vill ha rotation på det, och det motsätter jag mig inte, men det finns inget underlag som säger att de är fulla. Det är en upplevelse från parkeringsvakter men någon utredning har man inte gjort, säger Andreas Egeryd.

Vad händer med ditt pendlande nu?

– Den kostnaden går inte att ta. Jag får helt enkelt ta de här 200 timmarna från familjen, för det är där tiden läggs. 200 timmar sparas per år. En timme om dagen. Det är min tidsvinst nu. Att betala 20 000 om året går inte.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag