Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Anders Tegnell stämmer Lufthansa för sent flyg

Anders Tegnell och hans fru stämmer Lufthansa.
Foto: MICHAEL PROBST / AP TT NYHETSBYRÅN
Tidigare statsepidemiolog Anders Tegnell.
Foto: FREDRIK WENNERLUND / STELLA PICTURES
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Anders Tegnell stämmer Lufthansa.

Den tidigare statsepidemiologen vill tillsammans med sin fru få ersättning för en försenad flygresa förra sommaren.

I stämningsansökan framgår det att förseningen var på över tre timmar.

– Som du kan se rör det sig om ett vanligt flygmål, flygersättning, säger Marie Bexelius, Tegnells ombud.

Det var under en resa från Kroatien till Stockholm via Frankfurt i augusti förra året som Anders Tegnell, tidigare statsepidemiolog, och hans fru blev kraftigt försenade.

I stämningsansökan som skickats in till Attunda tingsrätt framgår det att de båda vill ha ersättning på 400 euro var då förseningen var mer än tre timmar, tidsmåttet är standard för ersättning vid flygförseningar och är inskrivet i Europaparlamentets och rådets förordning, står det i handlingen.

Tegnell och hans fru yrkar också ersättning visa kostnader i samband med målet, som ansökningsavgiften. 

Marie Bexelius är Anders Tegnells ombud från Airhelp och hon vill inte gå in på detaljer kring förseningen.

– Det är lite känsligt att uttala sig av egenskap av ombud då jag företräder klientens intressen. Det kanske inte är något som de vill gå ut med, säger hon.

”Då finns det inget annat sätt”

Som bevis har de bland annat skickat in flygtrafik den aktuella dagen för att visa att det inte funnits några extraordinära omständigheter som lett till att flygresan blev så försenad, vilket skulle kunna vara en anledning till att ett flygbolag nekar ersättning. Saker som en större strejk och dåligt väder räknas till dem. 

Vad är Airhelp?

Anders Tegnell stämmer Lufthansa via företaget Airhelp, som är ett kompensationsbolag som erbjuder juridisk hjälp för personer som tror sig ha rätt till ersättning för försenade eller inställda flyg.

Om Airhelp vinner ett ärende tar de ut en procent av ersättningen.

Som bevis har det också skickats med ett kravbrev från maj i år där Lufthansa fick 30 dagar på sig att betala ersättningen, något som alltså inte skett. 

Marie Bexelius berättar att den här typen av mål har blivit vanligare på grund av coronapandemin – flygbolagen har helt enkelt inte betalat ut ersättningar som de ska.

– Under pandemin är det många flygbolag som inte kunnat hantera de här ärendena med att betala ut pengar. Man ger mycket avslag, de nekar ersättning fast man kanske är berättigad till det och då finns det inget annat sätt än att ta det vidare till domstol. Då medges de flesta kraven direkt, säger hon.

– Det har blivit ett nödvändigt ont. Annars får man ge upp och stå utan. 

Anders Tegnell slutade som statsepidemiolog i mars i år, han skulle då ha börjat en tjänst på Världshälsoorganisationen WHO – som inte blev av. 

Expressen har sökt Anders Tegnell som skriver i ett sms att ärendet är privat

Expressen har också sökt Lufthansa som inte återkommit med svar.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.