Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Anders krockade med färja: ”Inget på radarn”

Anders Waldvik, kapten på taxibåten som krockade med Viking Line-färjan, berättar för Expressen.se om skräckupplevelsen. Foto: Theo Elias Lundgren

GRÄSKÖ. Anders Waldvik har kört båt i området runt Marö i Stockholms skärgård i 50 år.

Men på påskafton hände det otroliga – hans taxibåt med två passagerare kolliderade med en Finlandsfärja – och sjönk på några sekunder.

Nu berättar han om de dramatiska minuterna när han kämpade för sitt liv och hur han missade färjan – och förklarar hur olyckan kunde ske.

– Jag såg inget på radarn och det är helt otroligt konstigt, säger Anders Waldvik.

Anders Waldvik, kapten på båttaxin som kolliderade med färjan Viking Grace från Viking Line, är tillbaka i sitt röda hus på Gräskö i Stockholms norra skärgård ett dygn efter den dramatiska kollisionen. I ansiktet syns ett rött sår, handen är omplåstrad och Anders Waldvik haltar när han går. I övrigt har han klarat sig mirakulöst.

– Jag har fått en ordentlig lårkaka och intryckt bröstkorg och har ont när jag andas. Annars är det helt lugnt. Jag hade änglavakt, säger han.

Anders Waldvik hade varit i Södersundet och hämtat upp två personer, en man och en kvinna, och skulle köra dem till Gräskö. Men bara 200 meter utanför Marö gick något fel.

– Det small till på babordssidan mitt i båten. Sedan trycktes den ner och släpades sakta, sjunkande framför färjan. Det kan inte vara så att jag körde in i båten. Det skulle vara intressant att se hur stäven ser ut, men jag skulle tro att den inte är skadad alls, säger Anders Waldvik och fortsätter:

– Båten pressades ner under vattnet ganska fort och jag klämdes fast mot ratten och försökte förtvivlat slita mig loss. När jag var på väg ner trodde jag inte att det skulle greja sig. Men jag lyckades ta mig loss när båten hade sjunkit några meter. När jag kom till ytan såg jag mannen, men inte kvinnan och det var en rysare. Jag funderade på om jag skulle dyka ner, men då kom hon upp till ytan och det var en fantastik lättnad.

"Helt otroligt konstigt"

Dimman låg tät i går när olyckan inträffade och Anders Waldvik säger att han inte såg färjan på radarn som var påslagen.

– Jag såg inget på radarn och det är helt otroligt konstigt. Färjorna ska blåsa varannan minut när det är tjockt men jag hörde inget sådant.

Anders har kört båt i området i 50 år, de senaste 30 åren med radar. Han säger att det obegripligt hur han kunde missa färjan.

– Jag förstår inte. Jag måste prata med experter om vad det kan vara, om det är någon slags radarskugga mellan båtarna.

"Fantastiskt snabbt"

Håkan, 48, och ytterligare en person hörde den kraftiga smällen vid kollisionen och gav sig ut med snurrbåt och räddade Anders Waldvik och de två passagerarna.

– Det gick fantastiskt snabbt och de var väldigt duktiga. Vi var rätt nedkylda, så vi hade det jobbigt att hålla oss uppe. Vi fick tag i dynor att flyta på. Sedan kom de och slet upp oss i snurrbåten.

På land fick de en varm dusch och torra kläder och i dag träffade Anders Waldvik de två personerna som räddade hans liv för att tacka för hjälteinsatsen.

– Jag sa: Jag är inte van att tacka någon för att ha räddat ens liv, så jag vet inte vad jag ska säga. Jag vill bara krama om er och tacka för mitt liv.

"Oskadd, men chockad"

Anders Waldvik och de två passagerarna fördes efter olyckan i ambulans till sjukhus där de röntgades. Samtliga klarade sig utan benbrott.

– Mannen hade klämskador på benen och kvinnan var helt oskadd, men chockad, säger Anders Waldvik.

Polisen har inlett en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik.

– Någon av skepparna har brustit i utkik. Utredningen innefattar båda två men i nuläget är ingen av dem misstänkt för brott. Vi ska förhöra dem under dagen, säger Aris Janisels, inspektör vid Sjöpolisen i Stockholm.

Polisen kommer också att förhöra taxibåtens två passagerare och gå igenom uppgifter om fart och kurs som sparats i färjan Viking Graces digitala sjökort.

– Jag har ingen aning om åt vilket åt håll det lutar. Det är möjligt att det här läggs ner, men vi måste utreda vad som hände.

Har väjningsplikt

Mindre båtar har väjningsplikt mot färjorna och Sjöfartsverket beskriver olyckan som "exceptionell".

Kustbevakningen har åkt över olycksplatsen med ett av sina kombinationsfartyg som är utrustat med så kallad multi-beam, som är ett avancerat ekolod.

– Vi har sett i det systemet något som skulle kunna vara den havererade båten. Men vi skulle behöva gå ner med dykare eller ROV, en undervattensrobot, för att bekräfta. Men det har vi inte gjort eftersom vi inte har fått någon begäran om det, säger Johan Westberg, vakthavande befäl på ledningscentralen Nordost.

En sådan begäran skulle i så fall komma från polisen, om båten behövs i utredningen. En annan orsak att bärga båten skulle vara om den utgör en miljöfara.

Kustbevakningen har dirigerat ett spaningsflyg till området för att upptäcka eventuella oljeutsläpp från vraket.

– Om det kommer upp får man tänka till en gång extra. Det förekommer att både stora och små fartyg sjunker. Man får bedöma från fall till fall om man ska ta upp hela båten eller tömma den på bränsle, säger Johan Westberg.

Taxibåten bedöms ligga på ungefär 30 meters djup.

Viking Line har inte kunnat nås för en kommentar.